När det har pratats om att jordens medeltemperatur har höjts så har jag försökt finna ut var mätpunkterna finns, men utan framgång. Jag har undrat över om man har haft lika många mätpunkter ovanför som under ekvatorn, har de varit lika långt från ekvatorn? Har de varit på samma höjd över havet? Jag har helt enkelt varit nyfiken på hur mätningarna görs. Jag har inte funnit något svar på mina frågor. Nu har de mätningarna sågats pga att många mätpunkter varit i storstäder och där vet man att temperaturen är varmare än i omgivningen. Fast jag är fortfarande nyfiken på var de mätpunkterna fanns.
En svensk professor säger att vi kan förvänta oss ett kallare klimat de närmsta 30 åren och han är beredd att slå vad om pengar på det. Gud give att han har fel. Jag vill inte ha något kallare klimat utan vill hellre ha medelhavsklimat som vi har haft här tidigare. Önska kan man ju.
Tidigt 70-tal fick vi höra att det bara fanns olja kvar på jorden så det skulle räcka i 25 år till. Då gick vi mot en ny istid. Vilken tur att det var fel.
Vi behöver i alla fall inte vara så hysteriskt oroliga, för klimatet kommer att bli kallare eller varmare ändå. Klimatet har aldrig varit konstat.
Att en meterolog inte kan ställa en säker femdygnsprognos har vi ju vant oss vid. Olika klimatforskares prognoser har visat sig vara ännu osäkrare fast de får vänta 20-30 år innan de får feedback på sina prognoser.
http://www.youtube.com/watch?v=XBG3QsuWEvk (hittade inte orginalet)
Det vi kan göra är att låta bli att skita ner i onödan. Välja bort gifter, återanvända i stället för slit och släng mm.
Och vi kan sluta vara så förtvivlat desperata och oroliga. Vi kan lägga vår energi på annat. Fred kanske? Börja sopa framför vår egen dörr.