CITAT (Viveka @ 08-07-2004, 23:28)
Vad beträffar maskrosor försöker jag faktiskt hålla efter dem så mycket som möjligt genom att sticka upp dem när de blommar, de är ju lättast att se då, och det är en rätt begränsad tidsperiod.
Tyvärr inget realistiskt alternativ i mitt fall. Maskrosorna är alltför många och jag är 60 mil därifrån.
För övrigt var det intressant information om ängar du bidrog med!
Jag börjar inse nu efter mer än tio år att jag nog aldrig i min livstid lyckas göra detta till en äng av den gamla sorten. Men kanske man kan göra den till en blommande gräsyta? Jag ser här i Stockholmsförorterna gräsytor som klipps ibland, men som däremellan får växa så att det blir blommor. Jag går varje dag förbi en "äng" av blommande röllika kantad av vildrosor.
Vackert!
Inte alls som min egen "ogräsäng" på landet. Är det någon som vet något om hur man sköter sådana gräsytor, vilka tidpunkter man klipper för att hålla snyggt och ändå få blommning? Och vad gör jag med rödklövern som tar över hos mig? Jag brukar slå den innan den går i frö och frakta bort alltihop innan fröna sprider sig. Sedan går jag resten av sommaren med en sax och klipper av nya blommor. I år hann jag dock inte göra det, så jag antar att klöverproblemet blir ännu större nästa år :-(