CITAT (Markus_H @ 19-02-2010, 21:22)

Jovisst finns det urbana värmeöar i storstäder men Stockholm hade väl 10000inv på 1700-talet? så jag tror inte det har påverkat speciellt mycket och man kan ju beräkna hur stor differensen är mellan stad och landsbygd.
Koldioxidhalten i havet säger mer om det globala klimatet eftersom gasers löslighet i vatten beror på tryck och temperatur.
De innvånarna bodde med största sannolikt inte lika tätt som de gör nu. Inte var det lika många våningar på husen då, man höll inte samma temperatur inomhus och biltrafiken var inte lika tät.
Koldioxidhalten i havet begriper jag mig inte på. Hur länge har man mätt där och var finns mätpunkterna?
CITAT (Huggorm @ 19-02-2010, 21:27)

Japp, även här har hittats fossil av värmekrävande träd. Norrland täcktes av skogar av ek, lind och hassel, av dessa skogar kan man ännu hitta kvarvarande bestånd på sydslänter där dom lyckats klara vintrarna. Och detta har hänt sedan det var istid sist för 10000 år sedan. Det går upp och det går ner.
Jag önskar innerligt att vi går åt det hållet igen. Och isbjörnar och pingviner är väl inga nya påfund, de levde säkert då också.