Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Har någon haft värme i växthuset denna kalla vinter?
          Digger
          Inlägg 31-01-2010, 17:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 368
          Medlem nr: 1 011

Finns det någon som haft lite värme på inne i växthuset denna smällkalla vinter? Själv hoppade jag över det i år, växterna trivdes aldrig bra förra säsongen. Finns någon rapport över strömförbrukningen? Vore intressant att få veta.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          katah
          Inlägg 20-02-2010, 13:50
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Jag anmäler mit också till galningarna !

Mitt växthus ligger mot husväggen och vi har utblås från husets värmeväxlare in till växthuset.

Huset har glasväggar så jag brukar isolera lite.
          I år hade jag växterna uppe på en hylla ( höjden kanske 1.2 meter) och sedan duchdraperi runt om.
          den är inte på något sätt tätt, men när det blåser plusgrader in hela tiden räcker det gott under
          en normal vinter.
          jag behöver oroa för värmen när utetempen sjunker till minus 6-7 grader.

Vi har byggt om köket och hade växthuset på tankarna även då, vi har bytt köksfläkten
          till växthusväggen och har även köksutblåset till växthuset.
          På fläkten finns även en finess, 24-timmars ventilation, vilken innebär en långsam utblås.Med den fixar vi några köldknäppar utan ansträngning ! Lyx !

Den här extrema vintern har vi fått hitta lite mer lösningar :
          Under allra kallaste dygn har vi haft värmeljus utanför draperiet och även använt starkare blås från fläkten.

Under vanliga vintrar kostar det knappast något att hålla växthuset frostfritt, nu har det gått åt mer pengar , men inte våldsamt mycket.
          Klart .se har lovat minus 22 grader till måndag ( natten ) så det kommer att bli årets utmaning !!
          I värsta fall får vi lyfta motionscykeln dit och turas om att köra hela natten wink.gif

Redigerat av katah: 20-02-2010, 13:51

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 12:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon