CITAT (Motti @ 20-02-2010, 20:37)

Vad jag efterlyser är en lag att alla hankatter inte får vistas ute om de inte är kastrerade,det var ju på G med en motion till riksdagen om lag på kastration för utekatter men tyvär tycker väl många riksdagsledamöter att det är ett "löjligt"ämne att ta upp,men något måste göras åt kattsittuationen alla hemlösa katter kan inte omplaseras finns inte en chans att hitta hen till 100,000 hemlösa katter,problemet är ju också att många av de katter som tas in på katthemmen får kattungar där och dom är i regel lättare att hitta hem till och de vuxna blir kvar.Att kastrera och släppa ut tycker inte jag är det ultimata sättet att lösa problemet på då vi har vinter här och kallt,tänker på hur många katter som har det svårt just nu i kylan och all snö .Sen har vi ju det problemet att de inte får mat som de ska och därmed drar på sig parasiter som inälvsmask skabb osv,en katt som får mat klara av det men inte dom som svälter de blir i regel väldigt sjuka och mår fruktansvärt dåligt.En hemlös katt här i sverige måste ha underhudsfett för att klara kylan.
Om folj bara är villiga att ta hand om sina katter även när dom blivit vuxna och inte längre är gulliga små kattungar, behöver man inte kastrera dom.
Det är ju inte katternas fel att deras ägare inte klarar av att ta sitt ansvar.
Jag tycker det borde införas en sorts djurägarkörkort,
Så att bara folk som klarar av att hantera djurdn får tillstånd att ha djur.