Jan, får jag lägga mig i den här frågeställningen med egna frågor? Du verkar känna de olika magnoliorna rätt väl. Jag har lånat böcker på biblioteket och läst och tittat på bilder. Jag har fastnat för M stellata chrysantemiflora men hittar inte så mycket mer info om den än den fina bilden i boken...
Jag har aldrig haft någon magnolia men önskar mig en som är tålig eftersom jag är nybörjare. Jag bor utanför Stockholm i zon 2 eller 3, vet inte säkert. Har en fuktig plats med lerjord, men kan gräva ut ordentligt om det behövs för annan jord åt den. Det är soligt men inte full sol hela dagen, det växer höga (glesa) ekar på tomten som ger viss skugga.
Det får gärna vara en buske som inte blir så hög, vita eller ljusrosa blommor, gärna doftande. Blomningen får gärna vara lite längre, men jag förstår att mna inte kan få allt... Jag gillar inte de allt för "spretiga" och glesa blommorna. Hela "poängen" med magnolia är väl de stora vackra blommorna?
Tackssam för råd av någon som känner de här växterna bättre än jag gör. Anna-Karin
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|