CITAT (anncharlotte @ 22-02-2010, 09:11)

Att katthemmen ska ta beslut om avlivning av kattungar som föds tror jag är för mycket begärt, dom som jobbar där gör det ideellt och det är verkligen kattälskande människor. Ska vi begära att dom ska se så krasst på verkligheten finge vi nog ha en helt annan typ av människor jobbandes där, fullt betalda med en mer rationell syn på problemet.
Därimot så tycker jag att inga katter borde lämna katthemmen utan att vara kastrerade, detta borde gälla både kattungar och vuxna katter.
Varför skulle det vara för mycket begärt. Har man djur så är man tvungen att ibland fatta tråkiga och jobbiga beslut. Det är att ta ansvar och ingår när man tar hand om djur. Det ansvaret tar inte de människor som lämnar sina katter att bli förvildade. Livet är krasst ibland så är det bara. Även kattälskande människor måste kunna fatta sådana beslut i en ohållbar situation. Eller tror du att dessa kattälskande människor skulle låta sin egen katt ligga hemma och självdö när det är dags? Själv har jag anlitat veterinär när det varit dags eftersom jag absolut inte vill att mina djur ska lida och ja det har varit lika svårt att fatta beslutet varje gång men nödvändigt.
För övrigt kan man inte kastrera kattungar.