Tack för svaret!
Hade ett snack igår med mina trevliga grannar som hade stört sig lite på att vi inte hade någon inhängnad mellan våra tomter.. jag har som sagt en damm och deras dotter hade tydligen varit nära den... Så nu har jag snickrat upp ett provisoriskt stängsel med trädstolpar och rep. Inte elefantsäkert precis, men nog håller det små barn borta... Mer tänker jag inte göra förräns vi planterar häck (något som jag ombesörjer, då grannens trädgårdskunnande är lite tvivelaktigt)
Det jag först och främst ville plantera var bukettspirea (van hottei), men grannen tyckte att en vintergrön häck vore bättre. Då föreslog jag Liguster som har en härlig grön tät häck som är vintergrön. Men grannen ville helst ha något med röda blommor i. Inte så lätt alltså.
Förmodligen blir det liguster på den sidan om grannen samt på min framsida. Jag har även ca 15 meter gräns på andra gavelsidan mot en annan grannes tomt, får väl sätta min spireae där... kompromiss... Har en slänt på "spireae-sidan" där det växter en massa vintergrönt som idegran o dylikt... kompletterar nog häckens avsaknad av blad på vintern. Jag har som delmål att trädgården skall vara fin att titta på året om...
MVH Henrik
|