CITAT (Anic @ 22-02-2010, 21:02)

Varför betala för nått man kan få gratis och sedan slänga när man tröttnat?
Sen kan man ju inte jämnföra tamkatter med vildkatter, katterna klara sig inte själv i vårat klimat, de behöver mat och varma ställen att bo, dvs någon som sköter om dem i tnr-projekt och ser till att de får vård när de behöver. Den jämnförelsen att tamkatt som lokatt, är som att jämnföra hundar som vargar.
Att avliva friska katter är inget alternativ till att få ordning på problemet dock, efter som det finns andra länder där det inte är tillåtet att avliva friska katter kan man väl införa det här i Sverige med.
Och klarar man av att tvinga folk att idmärka sina hundra kan man lika lätt tvinga dem att idmärka sina katter!
En grundpelare, som jag ser det, är att höja kattens status. Raskatter för 8 tskr och uppåt dumpas oerhört sällan. Man tänker sig då noga för (innan köp). Att överhuvudtaget sälja en katt under åtminstone 2 tskr tycker jag är oetiskt.
En förvildad tamkatt - de ska inte finnas i vår fauna, men de finns där - klarar sig (på "landet") under vår, sommar, höst och under milda vintrar. De har föda i form av möss, fåglar och sorkar. Och
kanske kan en sådan katt ha en högre livskvalitet, än den katt som vistas i en sluten etta på Södermalm.
Lägga ut mat skapar kattkolonier. Katten är en solitär, det är inget flockdjur. Vid långvarig sträng kyla kan det vara försvarbart att lägga ut mat (om man inte litar blint på naturens gång), i kombination med temporärt "bo" (frigolit eller motsvarande).
Att fånga in förvildade katter, kastrera dem och sedan släppa tillbaka dem i det fria tycker jag kan vara ett djurvänligt alternativ. Glöm inte att många katthem använder sig av
tre-månaders-regeln (om en katt inte är hanterbar inom tre-månader avlivas den). Och om en katt som levt ute i det fria tvingas att leva i ett slutet rum,
kan handla om djurplågeri. Att fånga in, kastrera och släppa tillbaka, tillämpas förövrigt sedan länge i andra europeriska länder.
Obligatorisk ID-märkning ser jag som självklart. Och
kanske också obligatorisk kastrering för katter som inte används till avel.