Ja, Anic - runt 800 kr tar väl de flesta katthemmen. Jag tycker det är på tok för lågt pris. Dels av det skäl jag nämnde, dels det faktum att katt kostar. Har man inte "råd" att betala 2000 kr för katten, hur ska man då ha råd med kattsand, mat, veterinärbesök, medicin, kastrering och allt vad det nu är? Men i grunden tror jag att vi är ense i denna fråga.
Jag hävdar (utan att ha bevis!) att en förvildad tamkatt - på landet - har tillräckligt med föda (med undantag av kall och snörik vinter). En katt är en mycket skicklig jägare, ett skickligt rovdjur. Denna vinter måste dock vara en mardröm; svårt att hitta föda, svårt att klara kylan (titta ex på en katts tassar). En människas hjälpande hand behövs.
Citat Anic "tyvärr innebär 3månaderreglen intebarara att de ska vara hanterbara inom 3 månader utan att oacvsett de är hanterbara eller ej så har de inte fått ett HEM så avlivas de hur underbara de än är. En hemskt tråkigt regel som djurskuddet ställer bakom, dock är det inte alla djurhem/föreningar som har den och fler verkar ha gått ifrån den." Slut citat
Är det till och med så illa. Avlivas om de inte omplaceras inom tre månader. Jo, jag vet att Djurskyddet Sverige står bakom.
Inne- respektive utekatt kan vi "älta" om. Men att ägaren har en stor betydelse och ett stort ansvar för kattens, oavsett om den lever som ute- eller innekatt, livskvalitet och välmående kan vi nog vara överens om.
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|