Björken far nog inte illa av en spik, men jag gillar ändå inte att spika i träd, det känns fel att spika i något levande. Dessutom - om trädet sågas ner någon gång i framtiden kan en enda spik göra stor skada på sågar etc. Jag sätter upp mina holkar antingen med spik på byggnader eller med tråd runt trädstammar. Man kan ha en eller två öglor på holkens sidor eller bara böja till spikar. Tänk på att trädet växer på bredden (mer än man tror!), på en säsong kan tråden skära i i trädets bark och t.o.m. växa in. Det är inte bra för trädet och samma problem för sågen. Dessutom kan holken trilla ner om öglan eller tråden lossnar pga trycket, och det är inte så bra när där är ägg eller ungar i holken. Man får komma ihåg att kolla varje år. Jag brukar sätta några träkilar som håller ut tråden från trädet, sen kan man ta bort dem efterhand. En annan möjlighet som jag dock aldrig testat personligen är att fästa en lång, smal bräda på tvären upptill på baksidan av holken. Sedan kan man hänga/kila fast den i en lämplig grenklyka.
--------------------
Det ska gå.
|