CITAT (gnon49 @ 26-02-2010, 11:58)

Har en grävling som jag i början tyckte var intressant att se när han kom på kvällskvisten sakta gående över tomten. Men när jag såg vad han gjorde med gräsmattan försvann intresset snabbt. Hoppas jag kan skrämma honom att ta en annan runda för trots allt är det en skön liten krabat att skåda.
Fascinerande djur där dom kommer gående, försöker inte ens smyga och är knappt ens skygga. Men efter att jag såg hur det såg ut i krypgrunden på mitt gamla torp när jag rev det vill jag inte ha grävling under huset i alla fall. Dels hade den ju grävt så grundstenarna riskerade att flytta på sig, dels hade den ju tryckt hela grunden full av gräs. Detta hade pågått under många år, så delar av krypgrunden var full med jord upp till trossbotten. Definitivt inte bra.
CITAT (herkules @ 26-02-2010, 12:03)

det gör nog de flesta - men det är skillnad på kontrollerad jakt i viltvårdssyfte och nöjesjakt.
varför lodjur? de syns knappt. men skinnet är ju fint.
herregud - skjut katten istället.
någonstans läste jag om just grävlingsjakt, det manades till det då grävlingarna var många och förstörde massor. tror ni jägarna ställde upp? icke sa nicke, inte lika skoj att jaga grävling som att skjuta prick på en flyende lokatt eller varg, där står de i kö minsannemej..
inte alla jägare - det VET jag!
Lodjur syns kanske inte, men dom märks. Vill man ha en stark rådjursstam kan man inte ha en stark lodjursstam. Jag föredrar ju lodjuren då, men när rådjuren börjar sina så går väll dom också på får och höns kan jag tänka mig.