CITAT (Myosotis @ 26-02-2010, 13:34)

Precis, det var därför jag skrev att jag håller med dig fast på sikt. Det är det som är målet men det nås inte av att seriösa uppfödare i nuläget börjar bidra till huskattsöverskottet de också! Det kanske är dumt att producera raskattungar också, folk borde rädda katthemskatter istället, men det hade ju varit synd om alla raskatterna hade dött ut.
Men om de lösspringande katterna inte har någon ägare och de är förbjudna att springa på gatan skulle de bli skjutna, är det acceptabelt då? Hur skulle man annars framtvinga ett fungerande förbud?
Nej, det är inte ok. att skjuta alla lösa katter.
Förbudet tror jag på
sikt leder till mindre
lösa, okastrerade och omärkta katter.
Att börja med att införa ägaransvar för skador katten orsakar och tydlig märkning av kastrerade katter, tror jag är en väg.
Lösgående katter, ja till viss del (beroende på hur man bor alltså) men då bör dom vara kastrerade.
CITAT (Fny @ 26-02-2010, 13:36)

Visst är det så... pengar säger ju faktiskt ingenting om huruvida man är en bra kattägare... vilket är varför jag inte tror att det hänger på priset, tycker absolut inte att man ska höja PRISET på kattungar bara för att...
Jag har förresten kikat på just norsk skogkatt och där verkar priset på en renrasig unge ligga på 4-6000 kr.
Jag har för övrigt aldrig riktigt förstått mig på det där med kattutställningar. Känns som såna där amerikanska skönhetstävlingar för barn... nej, det blir så fel... jag kommer älska min katt oavsett hur rastypisk den är...
Håller med i sak, men utställningarna bidrar till, att hålla just rasen så ren som möjligt.
Att sedan rasstandarden ändras, är kanske inte alltid så positivt.(tänkte på perser)