|
Det här är väl lite apropå tråden den andra tråden om hemlösa/förvildade katter och katter på katthem och så... Jag och min sambo är väldigt väldigt nära att skaffa katt just nu... därför har jag varit runt och tittat på massor av hemsidor, både med registrerade seriösa kattuppfödare, katthem och även annonssidor typ blocket och eniro... Och har börjat fundera väldigt mycket över vad som egentligen vore bäst, i längden... Som det har sagts tusen gånger i den andra tråden så är det inte alls bra med sommarkatter/förvildade katter som skaffar kattungar i det vilda, blir inavlade och far illa... Jag liksom många andra tycker att den långsiktiga lösningen är att höja kattens status i samhället. Det betyder dock INTE att jag bara tycker om raskatter - är definitivt ingen rasist!  Däremot har jag slagits av alla andra positiva sidor av den ordnade uppfödningen. De seriösa uppfödarna tar ju ansvar för att de katter som dom inte vill avla på blir kastrerade, de ser till att kattungarna blir chip-märkta och vaccinerade mot kattpest och kattsnuva, kattungarna blir försäkrade i två år eller så, de ser till att kattungarna inte tas för tidigt från modern osv... Vore det inte bra om även icke rasrena katter i större utsträckning föddes upp av seriösa uppfödare? Och att, som någon annan föreslog, kastrering av katter blir gratis så att folk inte drar sig för utgiften. Sedan är jag också av åsikten att det borde krävas någon form av tillstånd för att skaffa vare sig katt eller hund. Ett tillstånd som omedelbart dras in om det visar sig att personen i fråga inte tar hand om sitt djur ordentligt. Jag efterlyser helt klart större kontroll av kattägarna! Katter är inte leksaker som man kan slänga bort när man tröttnat på dem, de är familjemedlemmar som bör älskas, respekteras och tas om hand på bästa sätt! Oj vad jag började pladdra... Hur som helst, jag blir mer och mer för att stödja seriösa kattuppfödare. Det betyder sen inte att jag inte skulle rädda nån liten utsatt blandrasig älskling om en sådan dök upp... Men jag tror nog att det långsiktigt vore bra om kattuppfödning generellt blev mer kontrollerad... hur tråkigt det än låter. Vad tror ni?
Svår fråga det där. Men jag tror inte det hänger på uppfödaren, utan på ägaren/köparen till katten. Här springer svindyra raskatter vind för våg, och "bondkatterna vårdas ömt.
Tillstånd vet jag inte om det är rätt väg, utan snarare ändra inställningen till katter och deras behov.
För en herrans massa år sedan, sprang även hundar runt, nu är det inte aceptabelt. Så mer kastrering och en attitydförändring tror jag mer på.
men hur får man till en sådan attitydförändring? Om det är svårare att få tag på en katt, och man faktiskt måste visa att man är en seriös kattägare, så kanske attityden blir bättre och folk förstår att katter inte är slit-och-släng-produkter?
CITAT (Fny @ 26-02-2010, 13:01)  men hur får man till en sådan attitydförändring? Om det är svårare att få tag på en katt, och man faktiskt måste visa att man är en seriös kattägare, så kanske attityden blir bättre och folk förstår att katter inte är slit-och-släng-produkter? Jag förstår din tankegång, men hur ska man kunna "bevisa" att man är seriös? Hur många tror inte, att kattägarskap är enkelt, för att sedan tröttna och slänga ut den? Som det är med hundar, obligatorisk chipmärkning och hårdare kontroll av märkning, är en väg. Däremot kan jag tänka mej, ett förbud mot lösspringande okastrerade katter. Kan tänka mej...Alltså. Sådanna här kampanjer gillar jag. http://www.smadjursakuten.se/kampanjsida.asp
jag tänker väl mig att tillstånd ska först ges ganska lätt... för som du säger, hur bevisar man att man är seriös? Men att man ska bli av med tillståndet om det visar sig att katterna far illa. Åh jag vet inte... svårt att få till i verkligheten kanske... men jag blir så frustrerad av att se katter som mår dåligt hos undermåliga ägare...
Myosotis
26-02-2010, 13:10
Jag håller med - på sikt. Just nu behöver det inte produceras några kattungar alls. Mer än raskatter så att inte raserna dör ut förstås. Men om en synnerligen seriös människa avlar på välskötta id-märkta huskatter så blir det likväl bara ännu fler huskattungar som det redan finns millioner för många av. Om man vill ha en kattunge och inte en vuxen katt tycker jag att man inte ska hämta en gratis från någon bondgård eller ringa på en annons på en lapp på ica "kattungar bortskänkes", det är oseriöst folk som är medskyldiga till överproduktionen och slit-och-släng-mentaliteten. Katthemmen får in dräktiga katter, så där (eller på jourhem) kan man få en tam kattunge. Många kattkolonier som sköts av någon kattorganisation innehåller kattungar och ungkatter som behöver hem. Här på kattforum hittar du också katter som akut behöver nya hem. Människorna som tar hand om dessa katter är inte skyldiga till att det finns för många katter utan jobbar ideellt för att antalet förvildade katter ska minska.
och ja, det var en bra kampanj!
Men Myosotis varför är just raskatter mer värda än blandraser? Det har jag väldigt svårt att förstå...
Myosotis
26-02-2010, 13:21
CITAT (Fny @ 26-02-2010, 13:01)  men hur får man till en sådan attitydförändring? Ingen aning. Hur gick det till när hunden försvann från gatan och slutade föröka sig okontrollerat? I många andra länder finns det hundkolonier fortfarande. Det enda som jag kan tänka mig är att folk slutar köpa/få kattungar hos bönderna på landet. Jag har goda vänner (ja, vi är goda vänner ändå, bara med olika syn på det där med katter) som har okastrerade katter, jag har flera gånger sagt vad jag tycker om det, ändå producerar de kattungar. De brukar fråga mig "vill du inte ha en kattunge", och visst är de söta och jag kan leka med dem när jag är där, men om jag hade sagt ja tack så hade jag för det första uppmuntrat dem och fått dem att tro ännu mer på att det är lätt att hitta hem till kattungarna och för det andra hade min KKS-katt fortfarande levt på gatan då. Konsumentmakt som vanligt. Det gäller bara att nå ut med budskapet. CITAT (Fny @ 26-02-2010, 13:12)  Men Myosotis varför är just raskatter mer värda än blandraser? Det har jag väldigt svårt att förstå... Klart att de inte är! Varje individ har samma värde och samma rätt att leva ett bra liv. Men folk som vill ha en burma kan inte gå till närmsta gård och få den gratis, så deras beslut är i genomsnitt mera genomtänkt.
CITAT (Myosotis @ 26-02-2010, 13:18)  Ingen aning. Hur gick det till när hunden försvann från gatan och slutade föröka sig okontrollerat? I många andra länder finns det hundkolonier fortfarande. Det enda som jag kan tänka mig är att folk slutar köpa/få kattungar hos bönderna på landet. Jag har goda vänner (ja, vi är goda vänner ändå, bara med olika syn på det där med katter) som har okastrerade katter, jag har flera gånger sagt vad jag tycker om det, ändå producerar de kattungar. De brukar fråga mig "vill du inte ha en kattunge", och visst är de söta och jag kan leka med dem när jag är där, men om jag hade sagt ja tack så hade jag för det första uppmuntrat dem och fått dem att tro ännu mer på att det är lätt att hitta hem till kattungarna och för det andra hade min KKS-katt fortfarande levt på gatan då. Konsumentmakt som vanligt. Det gäller bara att nå ut med budskapet. Precis.. Med hundar blev det ett förbud mot lösspringande hundar. Samma förbud skullefinnas katter också. Kastrering med automatisk märkning är en väg, att nå en kattägare om katten omhändetas. Även hos myndigheter, bör attityden ändras. Nu struntar dom i, att kolla om en död katt är märkt. Aveln på raskatter regleras hårt. Antal kullar är betydligt snävare, än tre kullar/år på bondkatter. Mindre antal ungar/kull är också en bidragande orsak. Som Myo säger, vill jag ha en raskatt, hittar jag den inte gratis på blocket direkt.
CITAT Klart att de inte är! Varje individ har samma värde och samma rätt att leva ett bra liv. Men folk som vill ha en burma kan inte gå till närmsta gård och få den gratis, så deras beslut är i genomsnitt mera genomtänkt. Vad bra, då missförstod jag dig! =) Men det du säger är ju rätt nära det jag menar också, jag tycker ju att det ska vara samma seriösa uppfödning av blandraser/huskatter som av raskatter, så man inte heller då kan bara gå till närmaste bondgård och skaffa sig en. =)
Att en raskatt är dyr, är inte så konstigt, då det är stora kostnader förenat med strikt avel. Utställningar, resor till rätt hane, reg.avgift (stamtavla), parningsavgift m.m. Allt ska räknas in, på samma sätt, som med hundar. En blandrasvalp kostar runt 5000 kr medan en renrasig kostar 10-15000. Allt är förenat med kostnaden som aveln innebär. Den som väljer en raskatt, är också beredd att betala, men det innebär inte per automatik att det är en bra ägare i slutändan.
Myosotis
26-02-2010, 13:34
CITAT (Fny @ 26-02-2010, 13:27)  Vad bra, då missförstod jag dig! =) Men det du säger är ju rätt nära det jag menar också, jag tycker ju att det ska vara samma seriösa uppfödning av blandraser/huskatter som av raskatter, så man inte heller då kan bara gå till närmaste bondgård och skaffa sig en. =) Precis, det var därför jag skrev att jag håller med dig fast på sikt. Det är det som är målet men det nås inte av att seriösa uppfödare i nuläget börjar bidra till huskattsöverskottet de också! Det kanske är dumt att producera raskattungar också, folk borde rädda katthemskatter istället, men det hade ju varit synd om alla raskatterna hade dött ut. CITAT (pejori @ 26-02-2010, 13:24)  Med hundar blev det ett förbud mot lösspringande hundar. Samma förbud skulle finnas katter också... Men om de lösspringande katterna inte har någon ägare och de är förbjudna att springa på gatan skulle de bli skjutna, är det acceptabelt då? Hur skulle man annars framtvinga ett fungerande förbud?
CITAT Att en raskatt är dyr, är inte så konstigt, då det är stora kostnader förenat med strikt avel. Utställningar, resor till rätt hane, reg.avgift (stamtavla), parningsavgift m.m. Allt ska räknas in, på samma sätt, som med hundar. En blandrasvalp kostar runt 5000 kr medan en renrasig kostar 10-15000. Allt är förenat med kostnaden som aveln innebär. Den som väljer en raskatt, är också beredd att betala, men det innebär inte per automatik att det är en bra ägare i slutändan. Visst är det så... pengar säger ju faktiskt ingenting om huruvida man är en bra kattägare... vilket är varför jag inte tror att det hänger på priset, tycker absolut inte att man ska höja PRISET på kattungar bara för att... Jag har förresten kikat på just norsk skogkatt och där verkar priset på en renrasig unge ligga på 4-6000 kr. Jag har för övrigt aldrig riktigt förstått mig på det där med kattutställningar. Känns som såna där amerikanska skönhetstävlingar för barn... nej, det blir så fel... jag kommer älska min katt oavsett hur rastypisk den är...
CITAT (Myosotis @ 26-02-2010, 13:34)  Precis, det var därför jag skrev att jag håller med dig fast på sikt. Det är det som är målet men det nås inte av att seriösa uppfödare i nuläget börjar bidra till huskattsöverskottet de också! Det kanske är dumt att producera raskattungar också, folk borde rädda katthemskatter istället, men det hade ju varit synd om alla raskatterna hade dött ut.
Men om de lösspringande katterna inte har någon ägare och de är förbjudna att springa på gatan skulle de bli skjutna, är det acceptabelt då? Hur skulle man annars framtvinga ett fungerande förbud? Nej, det är inte ok. att skjuta alla lösa katter. Förbudet tror jag på sikt leder till mindre lösa, okastrerade och omärkta katter. Att börja med att införa ägaransvar för skador katten orsakar och tydlig märkning av kastrerade katter, tror jag är en väg. Lösgående katter, ja till viss del (beroende på hur man bor alltså) men då bör dom vara kastrerade. CITAT (Fny @ 26-02-2010, 13:36)  Visst är det så... pengar säger ju faktiskt ingenting om huruvida man är en bra kattägare... vilket är varför jag inte tror att det hänger på priset, tycker absolut inte att man ska höja PRISET på kattungar bara för att...
Jag har förresten kikat på just norsk skogkatt och där verkar priset på en renrasig unge ligga på 4-6000 kr.
Jag har för övrigt aldrig riktigt förstått mig på det där med kattutställningar. Känns som såna där amerikanska skönhetstävlingar för barn... nej, det blir så fel... jag kommer älska min katt oavsett hur rastypisk den är... Håller med i sak, men utställningarna bidrar till, att hålla just rasen så ren som möjligt. Att sedan rasstandarden ändras, är kanske inte alltid så positivt.(tänkte på perser)
mm det är OERHÖRT viktigt att inte ohälsosamma katter avlas fram... nej det är ju bara hemskt... där katterna får problem bara för att nån dum människa tycker att något specifikt drag är att föredra. nej usch...
jag jag kan nog rent intellektuellt se varför man har kattutställningar... men emotionellt får jag problem med tanken. =)
Myosotis
26-02-2010, 14:04
CITAT (Fny @ 26-02-2010, 13:36)  norsk skogkatt Här tänkte jag tipsa om Sibirisk katt, men det verkar som om Johanna har plockat bort bilderna på sin vansinnigt vackra katt, och länken till hennes hemsida funkar inte heller Hur som helst är det nog den vackraste katt jag sett, påminner om norsk skogskatt. Du kan ju läsa tråden åtminstone Tråd om du vill. Burma gillar jag annars, gosigare katter finns nog inte.
Myosotis
26-02-2010, 14:09
åh ja jag har också kikat på sibirisk katt, dom är hur fina som helst! Är även lite förtjust i Pixie Bobcat... ser ut som små lodjur!  Älskar lodjur... men dom ska tydligen vara väldigt hundlika i beteendet, och jag tycker ju att katter ska bete sig som katter och inte som hundar... men ändå... tänk att ha ett litet lodjur där hemma...
Myosotis
26-02-2010, 14:21
CITAT (Fny @ 26-02-2010, 14:10)  Pixie Bobcat Fick googla, hade jag aldrig hört talas om! Fina och lolika, men jag gillar inte det här att man avlar fram djur utan svans. Katter ska ha svans, det är så de är skapta och de behöver den för balansens skull. Det är som nakenhöns eller hundar som inte kan föda på naturlig väg eller sånt.
mm jag håller med, den korta svansen är inte helt bra... fast iofs, lodjur har ju också minimal svans, helt naturligt, och det funkar ju bra.
Myosotis
26-02-2010, 14:35
Ja men lodjur är lodjur, deras korta svans är evolutionens svar på deras miljö.
sant
Varför inte en sådan här?. ocikatt. [attachment=47581:ocicat97.jpg]
Meriona
26-02-2010, 17:50
Vet du vad du kan göra Fny? Köp en raskattunge samtidigt som en "hitte"-kattunge, så har de sällskap och du har gjort nytta på båda sätt! Jag köper ju mina gerbiler hos uppfödare 40 mil härifrån, jag kunde såklart köpa några av alla dessa som slumpas bort på Blocket för att de inte ska hamna hos ormägare, men jag har tagit det beslutet att jag vill hellre ha djur med dokumenterad bakgrund. Det är väl samma sak med katter kantänka, ibland är det trevligt att ha en släkttavla till dem, en uppfödare som kan berätta om hur syskon och släktingar blivit och uppfört sig osv, att inga sjukdomar finns och liknande. Men en katt blir ju inte mindre eller mer älskad för att den inte kan tala om vad dess mormor heter.  Min barndomsvän hade en Somali, den var riktigt snygg.  Och ovanlig tydligen, för hör och häpna, den blev STULEN!  Så ska den vara utekatt är det säkrast att inte köpa en för exklusiv tydligen.
Myosotis
26-02-2010, 18:03
Ocicat är jättevackra! Och bengal.
CITAT (Myosotis @ 26-02-2010, 18:03)  Ocicat är jättevackra! Och bengal. Oja. Bengalen inte att förglömma. [attachment=47582:Image16bengal.jpg]
herkules
26-02-2010, 20:53
CITAT (Myosotis @ 26-02-2010, 14:04)  Här tänkte jag tipsa om Sibirisk katt/..../ möt teodor, en sibirisk katt (min dotters) [attachment=47589:282.jpg][attachment=47590:297.jpg][attachment=47591:482.jpg][a ttachment=47592:492.JPG][attachment=47593:593.jpg][attachment=47594:596.jpg][att achment=47595:597.jpg][attachment=47596:28923051...351497ed.jpg]
Att köpa en raskatt hjälper inte heller hemlösa katters situation, men det är upp till var och en vad man prioriterar, att huskatter skulle vara mer inavlade eller sjuka, finns det många åsikter om, har hört flera som säger tvärt om. raskatter har ju en begränsad genbank och det förre kommer en del inavel där med, om man söker på mamman och pappans namn i pawped så kan man räkna ut på katter med stamtavla. Vi hade en tråd för länge sedan där vi disskuterade huskatt vs raskatt http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...&hl=raskatt
CITAT (herkules @ 26-02-2010, 20:53)  möt teodor, en sibirisk katt (min dotters) [attachment=47589:282.jpg][attachment=47590:297.jpg][attachment=47591:482.jpg][a ttachment=47592:492.JPG][attachment=47593:593.jpg][attachment=47594:596.jpg][att achment=47595:597.jpg][attachment=47596:28923051...351497ed.jpg] Härliga kattbilder...Härlig ras
måste bara hålla med, underbara bilder på en otroligt vacker katt!
Jan Lindgren
28-02-2010, 19:11
Hej! Det är inte bara när det gäller katter som det finns okunniga djurägare. Jag skulle vilja ha en obligatorisk kurs för blivande djurägare innan de fick tillstånd att ha djur. Brukshundsklubbarna gör stora insatser när det gäller hundhållning men det finns inte något motsvarande när det gäller andra djur. Det är mycket lätt att stoppa kattöverskottet. Obligatorisk märkning av alla katter. En straffavgift om man låter sin katt driva omkring på andras marker. Kommunerna lånar ut lämpliga kattfällor. Omärkta katter avlivas om det inte finns någon ideell organisation som tar över ansvaret för katten. MVH Jan Lindgren
herkules
28-02-2010, 20:13
CITAT (Jan Lindgren @ 28-02-2010, 19:11)  Hej! Det är inte bara när det gäller katter som det finns okunniga djurägare. Jag skulle vilja ha en obligatorisk kurs för blivande djurägare innan de fick tillstånd att ha djur. Brukshundsklubbarna gör stora insatser när det gäller hundhållning men det finns inte något motsvarande när det gäller andra djur. Det är mycket lätt att stoppa kattöverskottet. Obligatorisk märkning av alla katter. En straffavgift om man låter sin katt driva omkring på andras marker. Kommunerna lånar ut lämpliga kattfällor. Omärkta katter avlivas om det inte finns någon ideell organisation som tar över ansvaret för katten. MVH Jan Lindgren
Jag tror på att höja kattens värde, och det går nog lättast via seriösa uppfödare. När vi köpte våra katter kändes det som ett privilegium att ens få köpa dem, så noga var uppfödaren. Och det är klart att det värdet hon satte på sina katter och det priset man betalade höjer kattens status.
Jag skulle gärna (och har) betala ngn tusenlapp för en blandis-kisse också, älskar dem, problemet är att det finns så många "gratis-katter" på den marknaden. Dessutom resonerade vi som så att skulle ngt hända är det lättare att omplacera raskatter till seriösa hem.
Miro vad är din katt för ras? *nyfiken*
För någon månad sedan gick det ett program på tv4 fakta om kattens härkomst ,ett Engelskt forskarteam samlade in DNA från övre 3000 katter runt om i världen som de undersökte,det konstaterades efter ett par år att kattens ursprung är Egypten.Vad hon också sa var att avlade katter har berövats sina ursprungliga instinkter och att vetenskapligt set så är våra så kallat "Bondkatter "friskare och har mer naturliga instinkter och bättre motståndskraft men risken finns att vi avlar bort instinkterna så småningom även på bondkatten och att mäniskans lek med DNA i kattaveln sätter allvarliga spår för framtida katter i avel.Hon berättade tex att den Amerikanska Maine Coonen har börjat drabbas av hjärtfel på grund av avelsexpriment och visade också på andra avlade kattraser med grava deffekter som höll på att framavlas bla i USA.Den enda nu levande Vildkatten finns i Skottland som nu fångas in och märks och tas DNA prover på för att se om de parar sig med domenictiserade katter.
Myosotis
09-03-2010, 18:36
CITAT (Motti @ 09-03-2010, 18:11)  ...Den enda nu levande Vildkatten finns i Skottland som nu fångas in och märks och tas DNA prover på för att se om de parar sig med domenictiserade katter.  Vad menar du med den enda levande vildkatten? Vildkatten finns lite varstans. Utbredningskarta Det är med största sannolikhet falbkatten = Afrikansk vildkatt Felis silvestris lybica som är förfader till tamkatten.
Jo de visade den uppfödaren i programet och hon predikade sig varm för den "nya" rasen och påstog att hon var väl innsat i DNA och att hon visste vad hon höll på med.skulle vilja säga att hon inte hade en aning om vad hon höll på med ,katten såg gräslig ut och hade väldigt snevridna ben och var helt naken,hon grundade sin avel på att det fanns människor som var allergiska som inte annas kunde ha katt Fick sju kilo katt i knäet när jag skrev det förra innlägget  Forskarna var även i Egypten i en grav där de hittat över tre hundra mumifierade katter där de också tog DNA prover,slutligen i alla fall upptäkte de att den DNAbasen som fanns i ursprungskatten var bortavlad i raskatter och vad de kommit fram till så var det huskatten som fortfarande bar på den ursprungliga DNA basen,katterna de hittade i graven hade alla varit röda tabbys och de är säkra på att det var ursprungsfärgen på de första katterna.Håll utkik efter det programet på 4 fakta ,jätteintressant plus att man undrar vad vi håller på med när det gäller avel  Människan gör tydligen vad som helst för att tillfredställa sina egna behov när det gäller djuravel.
CITAT (Fny @ 07-03-2010, 10:05)  Miro vad är din katt för ras? *nyfiken* Jag har två raggdolls, och de är underbara! Men på sätt och vis är de ganska hundiga! vi ville dock ha en lugn stabil ras som går bra med barn och har större chans att tolerera resor bra, och allt det har vi fått. Jag älskar verkligen bondkatter  , men det är just detta med att höja kattens värde... Man kan förstås ta kissar på katthem vilket är vad vi gjort förr. Detta med att "förstöra" kattens "naturliga egenskaper"... Naturligtvis vill man behälla mångfalden men jag ser inget dåligt med ras-avel OM INTE 1) katten lider pga de attribut man avlar på  som tex perser 2) inavel (dvs dåliga uppfödare) leder till ökning av genetiska sjukdommar. Till detta kan jag säga att det enda genetiskt betingade problem jag haft med mina två är att de är matglada. Av mina tre väninnor som har två "bondkatter" var så har alla en katt med allvarliga problem (en har eksem och äter konstnat kortison, en har astma och en dog av njursvikt) Detta trooligen pga att många bondkatter tillåts para sig okontrollerat och inga stamtavlor hålls för att försäkra sig om att inavel inte sker. Men det går ju att ändra
CITAT (Jan Lindgren @ 28-02-2010, 19:11)  Hej! Det är inte bara när det gäller katter som det finns okunniga djurägare. Jag skulle vilja ha en obligatorisk kurs för blivande djurägare innan de fick tillstånd att ha djur. Brukshundsklubbarna gör stora insatser när det gäller hundhållning men det finns inte något motsvarande när det gäller andra djur. Det är mycket lätt att stoppa kattöverskottet. Obligatorisk märkning av alla katter. En straffavgift om man låter sin katt driva omkring på andras marker. Kommunerna lånar ut lämpliga kattfällor. Omärkta katter avlivas om det inte finns någon ideell organisation som tar över ansvaret för katten. MVH Jan Lindgren Så de idella organisationerna ska ta över kommunens ansvar för att inga katter far illa inom kommunen? Helt gratis bara för att de har lust? Speciellt lätt att stoppa kattöverskottet är det ju inte heller med tanke på att det bara i Sthlm finns ca 20 000 hemlösa katter och de oseriösa uppfödarna inte bryr sig överhuvudtaget. De vill bara ha gulliga kattungar i ett par veckor. Att få igenom en obligatorisk märkning av katter har ju visat sig vara mycket svårt. Tanken är god men tyvärr inte så lätt att genomföra. Jag slår hellre ett slag för att kommunerna ska blir skyldiga att se till att Djurskyddslagen följs, så är det ju inte idag. Hårdare tag och hårdare krav på kommunerna att lagarna följs.
*Stintan*
14-03-2010, 10:42
CITAT (Tirres @ 14-03-2010, 10:35)  Så de idella organisationerna ska ta över kommunens ansvar för att inga katter far illa inom kommunen? Helt gratis bara för att de har lust? Speciellt lätt att stoppa kattöverskottet är det ju inte heller med tanke på att det bara i Sthlm finns ca 20 000 hemlösa katter och de oseriösa uppfödarna inte bryr sig överhuvudtaget. De vill bara ha gulliga kattungar i ett par veckor. Att få igenom en obligatorisk märkning av katter har ju visat sig vara mycket svårt. Tanken är god men tyvärr inte så lätt att genomföra.
Jag slår hellre ett slag för att kommunerna ska blir skyldiga att se till att Djurskyddslagen följs, så är det ju inte idag. Hårdare tag och hårdare krav på kommunerna att lagarna följs. Det är inte kommunernas ansvar utan det ligger på länsstyrelserna numera. Det är där djurskyddsinspektörerna finns och det är dit man ska anmäla missförhållanden. Länsstyrelserna behöver mycket mer resurser för att kunna hinna med alla ärenden dom får in.
maramara
15-03-2010, 00:03
1989 blev vårfamilj adopterad av en liten honkatt av modell bondkatt med angoramage.
Jja du läser rätt katten hade bestämt sig för att flytta in till oss om vi så vill eller inte. Hon kom på sensommaren och ingen i byn kännde igen henne. Hon trängde sig in till oss och hon krävde snabb och effektiva måltider. skaffade sig flera sovplatser, men hon vägrade gå ut på gården om det fanns en bil där, samt accepterade inga närkontakter ffrån oss i familjen förutom att vi ställde ner mat på fat till henne.
Vi skulle inte ha någon katt.... Men jag ska ha den här familjen... Till slut efter en månad , tog sonen och jag katten i hemmagjord bur av fryslådor av stålnät från ett gammalt frysskåp,och livremmar, (problem= uppfinnarens moder) . Vi veterinärbesiktigade kattan , frisk ungflicka, fic sina vaccinationer och avmaskades och förklarades som familjemedlem. Sonen döpte henne till Fjollan direkt för det hette knattarnas katt i Kalle Anka På hemvägenfrån vetten, slet sig fjollan som tydligen hade ett tidigare bil-trauma, i bagaget, tro det eller ej, men katten sprang skrikande runt överallt i bilen med raketfart samtidigt som hon illsket dairre. Sonen blev livrädd att nu hade denna hans första kisse helt gjot bort sig och måste flytta. Jag grär också, men för att det blev jag som fick lyfta ut bilstolarna och sanera både dem och resten av bilen. Tog tre veckor med upprepad skurning och cupéfläkt med fönster lite öppna. Men vi fick till slut bort lukten. totalt. andra delen Fjollan blev familjens käraste och efter ett halvår fick hon sin första kull ungar i garderoben!! Nu dlev det panik 4 katter till nej. Redan andra dagen hade ryktet gått att vår katt fått ungar och alla ville köpa. Vår kattmamma hade en del eftersträvansvärda egenskaper. Hon var rädd för trafik. Hon gick inte upp på bord eller bänkar, Hon klättrade aldrig i gardiner eller på väggar. Hon stal aldrig mat från bord eller köttfärs eller fisk på upptining på bänken. Allt detta lärde hon sina ungar med mjuk men snabb tass. Hon fick flera kullar och den sista kullen fick hon besvär med. eftetr första ungen kom det inte fram fler, så det blev Ulltuna och kejsarsnitt och kastrering. Vi behöll den sista katteungen, det var 1995 och han lever ännu, 15 år, kastrerad, värdig gentleman som helt nonchar vår nya vovve som så gärna vill sätta fart på kattskrället. Vi var noga med att kastrera hanen för det var överfullt med katter i vårt villaområde då. Helt plötsligt har det nu flyttat in en eller två hundar i nästan varje hus i området, vilket iofs inte alls är störande, bara roligt med fler sociala träffar. MEN.. var som stör mig är att alla inte plockar upp hundbajset efter vovven inte ens de som lägger jättehögar. Detta är min första hund, men har ingen respekt kvar för dessa "vana" hundägare som ju bygger upp ett hat mot hundar, Tänk på förkolans promenad tur på trottoaren. Hur kul kandet vara i omklädningsrummet på förskolsn när ungarna kommer hungruga till lunnch med äckliga stövlar och overaller. HUNDÄGARE SKÄRPNING. De flesta hundar kostar idag många tusen kr och ändå hjälper det inte. Usch vad mycket det blev.. Maramara
Det är den genetiska urkoden vi avlar bort på våra raskatter,därmed avlar vi bort det ursprungligt naturliga hos katten.Innavel är faktiskt inte så vanlig som vi tror men förekommer,men den förekommer även i seriös kattavel och hundavel för att förstärka vissa egenskaper kusinparning är inte alls ovanlig inom både kattavel och hundavel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|