Ingen fara med mig, vet om att jag kan låta barsk ibland men å andra sidan så behövs det nog både en som säger det positiva och en som tar det negativa när man står inför ett sådant jättebeslut. Är förvisso inte egenföretagare men jobbar inom blomsterbranschen och vet hur känsliga små företag kan vara tex ta ett scenario där man står med 1000 jättefina ekologiska rosplantor som man tänkt sälja för 299:- och faktiskt ha lite förtjänst på. I samma veva börjar tex Blomsterlandet o Plantagen annosera rosplantor för 99:- visserligen inte ekologiska men ändå. Risken är då stor att den beräknade försäljningen sjunker som en sten då det är en väldigt prisavgörande bransch.
Drömmar ska man ha och jag uppmuntrar gärna folk som vill starta eget och ger de tips o råd jag kan(har en del företagsekonomisk utbildning plus mycket branschvana)när jag ser att personen i fråga tänkt igenom sin idé och har en bra o vettig plan. Tyvärr är det ju så att väldigt många som startar eget företag gör det för det verkar kul och att det är lite status i det men väldigt många kursar eller lägger ner med stora skulder i bagaget.
Skulle Strahlemann visa upp en sund affärsplan med plus o minus, konkurrensutsatthet, riskmomentm svaghet/styrkor osv så kan saken vara en annan.
|