Ja, det kanske är så att man behöver både en visionär och en realist som företagare. Jag är inte heller egenföretagare, men har svårt att sova på nätterna ibland pga. av idéer som rusar runt. Min vision är dock snarare att jag ska planera allting i minsta detalj. förebyggande arbete Ergonomi, potentiella skadedjur, psykologisk hälsa (när ska man ha tid att träffa sina vänner. Jag räknar med slit och 7-dagarsarbetsveckor till en början) och såklart det vanliga med växtval, marknadsundersökning, ekonomi och liknande. Själv tycker jag det är lite trist idag. Man pratar om ett generationsskifte inom trädgårdsbranschen (främst odling vad jag förstått). Men vilka unga har egentligen råd att köpa upp ett bolag som håller på att läggas ner? Eller vem har över huvud taget möjligheterna att börja stort istället för att lära sig på vägen och växa med tiden. Resultatet hos de större företagen efter nedläggningar, konkurser osv. blir såklart möjligheten att växa. Storskalighet alltså. Här är det nog svårt att konkurrera. Detta verkar gälla både odling för garden centers, anläggningsfirmor såväl som livsmedelsproduktion.
--------------------
|