I Böle har vi världens fulaste plåttak. En gång i tiden galvat och utbytt från ett vackert spåntak. Men vi är glada för att en taklutning på 39° gör att så fort det blir blidväder så far snön. Tyvärr har vi några snörack för att hindra takras vid entreer och där måste vi skotta. Dessutom växthuset. Men hela mangårdsbyggnaden, gäststugan*, garaget, skotergaraget och vedboden sköter sig själva.
Vi hade en strålande stadsakkitekt på 50 - och 60talet i Östersund. Men han hade inte upplevt snö infacto. Det byggdes massor med hus med platta tak. Nästa arkitekt hade fastnat för löjliga 14° takvinkel på villor. Trots att vi är vännar så borde praktisk och erfarenhetsmässig kunskap gälla. Plåttak är självrensande om än inte vackra. Takvinkeln har betydelse. Det hjälper inte att gå upp i dimenssioner på takstolarna. Det blir bara dyrare stolar. Jag begriper allt det där om "husets själ" och så och att höga tak kanske ser knepiga ut om man inte ser till att bearbeta exteriören i övrigt så att det hela blir en vacker lösning.
Men å andra sidan är jag ju medborgare och har med mitt val sett till att kommunen anställt en kompeten stadsarkitekt.
Tänk vad snöras kanfå tankarna att virvla!
*Måste skottas över en meter.
|