CITAT (H Anders @ 27-02-2010, 13:19)

Jag antar att det är en vanlig brudorkidé du köpt (Phalaenopsis). Orkidéer behöver inte mycket näring. Den orkidénäring som finns att köpa är utspädd och mycket svagare än vanlig krukväxtnäring. Använd aldrig den vanliga näringen.
Vattna ca 2 ggr/vecka under sommaren och en gång/vecka under vintern. Du kan tillsätta orkidénäring varannan till var fjärde vecka ungefär. Låt komposten torka ut mellan vattningarna. Det är lättare att vattna för mycket än för litet. Den trivs i värme 20-25 grader, dvs låt den vara inomhus året om. Ställ den inte i direkt solljus men i övrigt så ljust som möjligt.
När stänglarna har blommat över kan du klippa bort de delar som vissnat. Låt den övriga stängeln stå kvar om den är grön, den kan ge nya blommor.
Blad och luftrötter gillar att bli duschade, tex på morgonen. Se bara upp så att det inte blir vatten stående i mitten av bladrosetten, det kan ge svampangrepp.
Ja, det är en brudorkidé. Var ute igår och tog in snö, av det lilla vi har kvar, och smälte genom ett kaffefilter (fy vad det var smutsigt och då tog jag den mest orörda jag kunde hitta) så att den kan få okalkat vatten som den gillar! Tack för hjälpen!!