Medlem
Antal inlägg: 10 733
Medlem nr: 2 529
Den här filuren har fått en del att falla på plats. Vem som gräver hålor i snön men inte äter maten jag lägger ut åt haren som borde varit hungrig. Vem som galopperar i innertaket i gryningen. Trode vi fått in en kloakråtta. Vem som mumsar fåglar vid fågelbordet. Förlåt haren, grannens katt och råttan, det var inte ni. Jag lyckades fånga rackaren på bild. Mycket söt, men att bo under vårt innertak, det är förbjudet. Hur får man bort en objuden gäst utan att döda? Den har tagit sig in under verandataket och sedan vidare, tror jag. Sambon upptäckte att den nattade under verandataket (inbyggt utan lucka).
Visst är det en mård, eller är jag ute och cyklar?
Grattis, höll jag på att skriva! Kanske inte rätt ord om du vill bli av med den från innertaket. Jag har bara sett mård fyra gånger överhuvudtaget. Tre i Tiveden och en i Ucklum inåt Svartedalen. Däremot ser jag ibland spår på vintrarna, deras parspår är så typiska att man åtminstone kan vara säker på att det är ett mårddjur som har varit framme. Sedan får man gå efter storleken och i viss mån vilken miljö man hittar spåren i. Jag håller med Meriona, ni får försöka hitta stället där mården tar sig in och försöka proppa igen det på något sätt. Eller kanske spraya med någon lukt som mården ogillar, jag vet inte. Hur som helst är det roligt att du har fått så fina bilder på den, det är inte det lättaste! Jag har inga.