Medlem
Antal inlägg: 10 733
Medlem nr: 2 529
Den här filuren har fått en del att falla på plats. Vem som gräver hålor i snön men inte äter maten jag lägger ut åt haren som borde varit hungrig. Vem som galopperar i innertaket i gryningen. Trode vi fått in en kloakråtta. Vem som mumsar fåglar vid fågelbordet. Förlåt haren, grannens katt och råttan, det var inte ni. Jag lyckades fånga rackaren på bild. Mycket söt, men att bo under vårt innertak, det är förbjudet. Hur får man bort en objuden gäst utan att döda? Den har tagit sig in under verandataket och sedan vidare, tror jag. Sambon upptäckte att den nattade under verandataket (inbyggt utan lucka).
Visst är det en mård, eller är jag ute och cyklar?
Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296
Mården är främst ett skogsdjur men kan även bli stadsinnevånare och ett hus är nog bara ett konstigt träd för en mård. Jag ser mård då och då på landet men den märks mest på att ekorrarna tidvis dör ut, ekorren är mårdens främsta bytesdjur. Annars tar den allt den kan komma över upp i storlek rådjurskid. Jag har en gång haft en näramårdupplevelse. Jag satt på bryggan på kvällen när jag hade letat efter kräftor. Då såg jag något djur komma hoppande i strandkanten mot mig. Trodde först att det var en mink men strupfläcken avslöjade den. Det var först när den var på 2 meters avstånd när den insåg att det satt något okänt på bryggan och den tvärvände och försvann som en brun blixt.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです