CITAT (vitavargen @ 28-02-2010, 20:14)

Nu visades ett klipp(nyheter), där vanliga människor höll på med "laglöshet". De gick in i affärer och tog ut mat med sig.
Både i Haiti och i Chile vill jag se regeringarna relaxa mot människor som går in i affärer och tar ut saker och tig, här var det mat. De är chockade och mat kan som bekant vara lugnande. Att skjuta på dessa chockerade människor är väldigt dumt gjort.
Sen är det fråga om skadestånd till de drabbade affärerna, vilket jag inte tror bli stora summor i Haiti. Kanske $100 per affär(Staten kunde betala ut sådant skadestånd).
Det är en intressant tanke. $100 räcker förstås ingenstans, särskilt med tanke på all skadegörelse. Sedan är det ju inte de mest behövande som tar maten, det är dom våldsammaste och mest samvetslösa. Visserligen är det väll dessa som mest behöver lugnas ner, men nog ger det lite dålig eftersmak när förnödenheterna sedan säljs på svarta marknaden för tiodubbla värdet till de som verkligen behöver den? Man kan ju utveckla tanken lite. Myndigheterna kan köpa maten till priset som står på prislappen, och dela ut det till dom som verkligen behöver den i stället. Detta kräver naturligtvis snabbt agerande, eftersom vi nu ser butikerna länsas av "utsvultna" efter mindre än ett dygn. Men med en väl fungerande krisberedskap kanske det skulle funka.
Edit: Sådana som passar på att råna butiker för möbler, hemelektronik, bilar och annat tycker jag inte man bör "relaxa" mot. Dessa personer som utnyttjar katastrofläget för egen vinning bör i stället avrättas på plats.
Redigerat av Huggorm: 28-02-2010, 20:41