|
Hej
Har vi knappt glömt det förra, i Haiti.
Nu har vi nästa. Jordbävnigen i Chile.
hälsn Tepa
Huggorm
27-02-2010, 20:08
Den här var visst 500 gånger starkare än den i Haiti. Tur den hade sitt epicenter en bit ut till havs, annars hade det nog blivit ruskiga mycket värre
sqrulan
27-02-2010, 20:16
 Det är fruktansvärt, stackars dom som drabbats!
vitavargen
27-02-2010, 20:26
Det var inte så kul. Seismografen lär ha en historia av 1880 år på sig. Den första byggdes i Kina år 130 e.k. Såg en bild på den för några år sen i en bok. Nu har jag inte tillgång till boken, men här står lite olika saker ang. jordbävningar: http://www8.tfe.umu.se/courses/elektro/elm...undgrMNorb.html
Piccante
27-02-2010, 23:16
om man vill följa utvecklingen så har CCN News live-sändningar på nätet från Chile och Hawaii.
Aqvakul
27-02-2010, 23:23
Fruktansvärt...
Piccante
27-02-2010, 23:37
Hawaii verkar klara sig från en kraftig tsunami men varningen kvarstår minst en timme till. Den första vågen har passerat Hawaii men inte nått andra öar i Stilla havet än.
Huggorm
28-02-2010, 08:08
Liksom på Haiti rasade murarna till ett fängelse i Chile, och 300 fångar rymde. Får vi se samma laglöshet som på Haiti nu då?
Aqvakul
28-02-2010, 08:15
CITAT (Huggorm @ 28-02-2010, 08:08)  Liksom på Haiti rasade murarna till ett fängelse i Chile, och 300 fångar rymde. Får vi se samma laglöshet som på Haiti nu då? Chile är ett mycket mer civiliserat och utvecklat land än Haiti. De kommer att hantera detta bra.
vitavargen
28-02-2010, 09:34
Undrar varför Nasa sätter inte en promille av sina resurser på att utveckla system mot jordbävningar(förutse dem).
En annan förebyggande åtgärd är att bygga jordbävningssäkert, men detta är varje lands ansvar.
Gossen Ruda
28-02-2010, 17:44
CITAT (vitavargen @ 28-02-2010, 09:34)  Undrar varför Nasa sätter inte en promille av sina resurser på att utveckla system mot jordbävningar(förutse dem). Goddag yxskaft, varför skulle National Aeronautics and Space Administration gå under jorden? Det finns andra som är bättre på det fast än har man inte kommit speciellt långt och inte lär man komma speciellt längre.
Piccante
28-02-2010, 18:59
CITAT (vitavargen @ 28-02-2010, 09:34)  Undrar varför Nasa sätter inte en promille av sina resurser på att utveckla system mot jordbävningar(förutse dem).
En annan förebyggande åtgärd är att bygga jordbävningssäkert, men detta är varje lands ansvar. US Geological Survey USGS är den ansvariga myndigheten. De har en jätteintressant sajt.
vitavargen
28-02-2010, 19:08
CITAT (Markus_H @ 28-02-2010, 18:59)  US Geological Survey USGS är den ansvariga myndigheten. De har en jätteintressant sajt. Syftet med mitt inlägg var att tänka annorlunda än "hjälpsändning". Den största ekonomin i världen sätter resurser på olika saker, med det har jag inte sagt att rymdprojekt är av mindre värde. Men enligt en enkel prioritering borde sättas resurser på sådana som kan vara förebyggande också, jordbävningar. Hjälp sändes efter varje sådan händelse. Det vore bättre att både minimera antal döda och skadade och sedan avstå hjälpsändning också.
Huggorm
28-02-2010, 19:19
CITAT (vitavargen @ 28-02-2010, 19:08)  Syftet med mitt inlägg var att tänka annorlunda än "hjälpsändning". Den största ekonomin i världen sätter resurser på olika saker, med det har jag inte sagt att rymdprojekt är av mindre värde. Men enligt en enkel prioritering borde sättas resurser på sådana som kan vara förebyggande också, jordbävningar. Hjälp sändes efter varje sådan händelse. Det vore bättre att både minimera antal döda och skadade och sedan avstå hjälpsändning också. Varför skall USA stå för detta, dom har ju stora ekonomiska problem just nu? Vore det inte bättre om dom som bor i jordbävningsdrabbade områden helt enkelt anpassade sina hus och hela sina liv efter jordbävningsrisken? Det borde ju vara i deras intresse. Nu har ju Chile lagt ganska mycket pengar och möda på detta redan, men uppenbarligen finns det mer att göra. Räcker inte pengarna så kan dom dra ner på anslagen till militären, där finns lätta pengar att spara.
Piccante
28-02-2010, 19:24
CITAT (vitavargen @ 28-02-2010, 19:08)  Syftet med mitt inlägg var att tänka annorlunda än "hjälpsändning". Den största ekonomin i världen sätter resurser på olika saker, med det har jag inte sagt att rymdprojekt är av mindre värde. Men enligt en enkel prioritering borde sättas resurser på sådana som kan vara förebyggande också, jordbävningar. Hjälp sändes efter varje sådan händelse. Det vore bättre att både minimera antal döda och skadade och sedan avstå hjälpsändning också. Jag håller med dig i sak men det finns stora problem med att förutse jordbävningar. Även med den bästa teknik kan jordbävningar överraska och komma utan förvarning. Sen är det inte alltid jordbävningar i sig som dödar flest utan det är samhällets brist på kontroll som skördar mest liv. Jämför effekterna av jordbävningen i det korrupta Haiti och den 500ggr kraftigare jordbävningen i Chile som skördat färre dödsoffer. Brist på byggnadsnormer, fusk, korruption och fattigdom gör att dåliga hus och konstruktioner ger fler dödsoffer. Det är svårt för utomstående att motverka.
Huggorm
28-02-2010, 19:29
CITAT (Markus_H @ 28-02-2010, 19:24)  Jag håller med dig i sak men det finns stora problem med att förutse jordbävningar. Även med den bästa teknik kan jordbävningar överraska och komma utan förvarning. Sen är det inte alltid jordbävningar i sig som dödar flest utan det är samhällets brist på kontroll som skördar mest liv. Jämför effekterna av jordbävningen i det korrupta Haiti och den 500ggr kraftigare jordbävningen i Chile som skördat färre dödsoffer. Brist på byggnadsnormer, fusk, korruption och fattigdom gör att dåliga hus och konstruktioner ger fler dödsoffer. Det är svårt för utomstående att motverka. Det borde inte vara svårt. Haiti försörjs av bistånd från västvärlden. Vi skulle kunna ställa krav om vi bara ville, följs inte dessa blir det inga pengar.
vitavargen
28-02-2010, 19:50
CITAT (Markus_H @ 28-02-2010, 19:24)  Jag håller med dig i sak men det finns stora problem med att förutse jordbävningar. Även med den bästa teknik kan jordbävningar överraska och komma utan förvarning. Sen är det inte alltid jordbävningar i sig som dödar flest utan det är samhällets brist på kontroll som skördar mest liv. Jämför effekterna av jordbävningen i det korrupta Haiti och den 500ggr kraftigare jordbävningen i Chile som skördat färre dödsoffer. Brist på byggnadsnormer, fusk, korruption och fattigdom gör att dåliga hus och konstruktioner ger fler dödsoffer. Det är svårt för utomstående att motverka. Håller med! Det är självklart olika faktorer som är inblandade i att ställa till med eländet, t.ex i Haiti. Det som jag tog upp var ett försök till att hitta dugliga system som kan förutse en jordbävning och inte bara registrera den(när den hänt) som det görs idag.
vitavargen
28-02-2010, 20:14
CITAT (Huggorm @ 28-02-2010, 08:08)  Liksom på Haiti rasade murarna till ett fängelse i Chile, och 300 fångar rymde. Får vi se samma laglöshet som på Haiti nu då? Nu visades ett klipp(nyheter), där vanliga människor höll på med "laglöshet". De gick in i affärer och tog ut mat med sig. Både i Haiti och i Chile vill jag se regeringarna relaxa mot människor som går in i affärer och tar ut saker och tig, här var det mat. De är chockade och mat kan som bekant vara lugnande. Att skjuta på dessa chockerade människor är väldigt dumt gjort. Sen är det fråga om skadestånd till de drabbade affärerna, vilket jag inte tror bli stora summor i Haiti. Kanske $100 per affär(Staten kunde betala ut sådant skadestånd).
Huggorm
28-02-2010, 20:39
CITAT (vitavargen @ 28-02-2010, 20:14)  Nu visades ett klipp(nyheter), där vanliga människor höll på med "laglöshet". De gick in i affärer och tog ut mat med sig.
Både i Haiti och i Chile vill jag se regeringarna relaxa mot människor som går in i affärer och tar ut saker och tig, här var det mat. De är chockade och mat kan som bekant vara lugnande. Att skjuta på dessa chockerade människor är väldigt dumt gjort.
Sen är det fråga om skadestånd till de drabbade affärerna, vilket jag inte tror bli stora summor i Haiti. Kanske $100 per affär(Staten kunde betala ut sådant skadestånd). Det är en intressant tanke. $100 räcker förstås ingenstans, särskilt med tanke på all skadegörelse. Sedan är det ju inte de mest behövande som tar maten, det är dom våldsammaste och mest samvetslösa. Visserligen är det väll dessa som mest behöver lugnas ner, men nog ger det lite dålig eftersmak när förnödenheterna sedan säljs på svarta marknaden för tiodubbla värdet till de som verkligen behöver den? Man kan ju utveckla tanken lite. Myndigheterna kan köpa maten till priset som står på prislappen, och dela ut det till dom som verkligen behöver den i stället. Detta kräver naturligtvis snabbt agerande, eftersom vi nu ser butikerna länsas av "utsvultna" efter mindre än ett dygn. Men med en väl fungerande krisberedskap kanske det skulle funka. Edit: Sådana som passar på att råna butiker för möbler, hemelektronik, bilar och annat tycker jag inte man bör "relaxa" mot. Dessa personer som utnyttjar katastrofläget för egen vinning bör i stället avrättas på plats.
Piccante
28-02-2010, 20:45
CITAT (Huggorm @ 28-02-2010, 20:39)  Det är en intressant tanke. $100 räcker förstås ingenstans, särskilt med tanke på all skadegörelse. Sedan är det ju inte de mest behövande som tar maten, det är dom våldsammaste och mest samvetslösa. Visserligen är det väll dessa som mest behöver lugnas ner, men nog ger det lite dålig eftersmak när förnödenheterna sedan säljs på svarta marknaden för tiodubbla värdet till de som verkligen behöver den? Man kan ju utveckla tanken lite. Myndigheterna kan köpa maten till priset som står på prislappen, och dela ut det till dom som verkligen behöver den i stället. Detta kräver naturligtvis snabbt agerande, eftersom vi nu ser butikerna länsas av "utsvultna" efter mindre än ett dygn. Men med en väl fungerande krisberedskap kanske det skulle funka.
Edit: Sådana som passar på att råna butiker för möbler, hemelektronik, bilar och annat tycker jag inte man bör "relaxa" mot. Dessa personer som utnyttjar katastrofläget för egen vinning bör i stället avrättas på plats. När de av säkerhetsskäl evakuerade kusten längs Hawaiis öar igår i väntan på tsunamin så började samvetslösa människor plundra tomma hem efter en timme! Polisen hade gripit inbrottstjuvar på bar gärning så det är inte bara svältande jordbävningsoffer som plundrar.
Huggorm
28-02-2010, 20:50
CITAT (Markus_H @ 28-02-2010, 20:45)  När de av säkerhetsskäl evakuerade kusten längs Hawaiis öar igår i väntan på tsunamin så började samvetslösa människor plundra tomma hem efter en timme! Polisen hade gripit inbrottstjuvar på bar gärning så det är inte bara svältande jordbävningsoffer som plundrar. Förvånar mig inte ett dugg
vitavargen
28-02-2010, 20:58
CITAT (Huggorm @ 28-02-2010, 20:39)  Det är en intressant tanke. $100 räcker förstås ingenstans, särskilt med tanke på all skadegörelse. Sedan är det ju inte de mest behövande som tar maten, det är dom våldsammaste och mest samvetslösa. .... Jag tror inte att det finns mer än för $100 i en affär i Haiti. I Chile var det helt vanliga människor som gick in i en affär. Tänk att bagerier har avstannat, broar har rasat, vatten har samlats på platser där det inte ska vara etc. Detta var några scener som visades ikväll. I den situationen( kan man tillägga chocket) blir det ganska normalt med desparation. Reporten som intervjuade människor i Chile var inte så snäll(i det klippet jag såg). Han var inte relax och förstående för den rådande nödsituationen. (Det kan finnas en och annan brottsling också)
Huggorm
28-02-2010, 21:02
CITAT (vitavargen @ 28-02-2010, 20:58)  Jag tror inte att det finns mer än för $100 i en affär i Haiti. Det är ca. 750kr. Tror du verkligen inte det finns varor för mer pengar än så i affärer på Haiti? Tror du inte dörrar, skyltfönster, hyllor och inredning kostar mer än så att laga? För jag kan lova dig att det blir förödelse när folkhopen stormar en butik. Fast man kan ju kräva att butiksinnehavaren bär ut varorna på gatan så folk kan plocka åt sig. Han gnuggar säkert händerna i hänförelse över att tjäna $100...
vitavargen
28-02-2010, 22:32
CITAT (Huggorm @ 28-02-2010, 21:02)  Det är ca. 750kr. Tror du verkligen inte det finns varor för mer pengar än så i affärer på Haiti? Tror du inte dörrar, skyltfönster, hyllor och inredning kostar mer än så att laga? För jag kan lova dig att det blir förödelse när folkhopen stormar en butik. Fast man kan ju kräva att butiksinnehavaren bär ut varorna på gatan så folk kan plocka åt sig. Han gnuggar säkert händerna i hänförelse över att tjäna $100... Nu har jag inga siffror på deras BNP och liknande, men $100 var en siffra för att visa att liv är mycket mera värt och Staten borde börja med sådana tankar i samhället. Deras historia i Haiti kretsar kring satsningar på ordning(vet inte hur mycket av kriminaliteten är konsekvenser av Statens roll och ansvar). Skola och vård och liknande som tillsammans är ett fungerande samhälle finns inte där. (Nu är det mycket bättre i Chile som dessutom inte sköt mot de som tog mat från affärerna.) Sen sägs det att kriminella har rymt från fängelsena. I fängelsena i världen sitter många människor oskyldiga(hur många oskyldiga kommer du ihåg från just Sverige som har ett mycket bättre fungerande rättssystem? Minst ett par styckna de senaste åren). När ett jordbävning går riskeras även dessa "kriminella människor" att blir dödade/skadade. Det är en mycket mera komplex fråga än det som en dum reporter tar upp.
Huggorm
01-03-2010, 05:31
CITAT (vitavargen @ 28-02-2010, 22:32)  Deras historia i Haiti kretsar kring satsningar på ordning(vet inte hur mycket av kriminaliteten är konsekvenser av Statens roll och ansvar). Skola och vård och liknande som tillsammans är ett fungerande samhälle finns inte där. (Nu är det mycket bättre i Chile som dessutom inte sköt mot de som tog mat från affärerna.) Har dom verkligen satsat så mycket på lag och ordning i Haiti? Jag skulle snarare hävda att dom har en historia av att inte satsa på lag och ordning utan snarare tvärtom. Det lilla som funnits av pengar har gått till korruption och liknande, CITAT (vitavargen @ 28-02-2010, 22:32)  Sen sägs det att kriminella har rymt från fängelsena. I fängelsena i världen sitter många människor oskyldiga(hur många oskyldiga kommer du ihåg från just Sverige som har ett mycket bättre fungerande rättssystem? Minst ett par styckna de senaste åren). När ett jordbävning går riskeras även dessa "kriminella människor" att blir dödade/skadade. Det är en mycket mera komplex fråga än det som en dum reporter tar upp.  Så många oskyldiga tror jag inte det är som sitter i fängelse. Några enstaka är det säkert, men dom är knappast så många att man kan ta särskild hänsyn till dom när landet är i katastroftillstånd. Och av dom som "avslöjats" som oskyldiga i svenska fängelser är dom flesta inte oskyldiga alls, dom är bara dömda på för svaga grunder. Alla vet att dom egentligen är skyldiga, men man har bara haft för svaga bevis mot dom.
vitavargen
01-03-2010, 16:44
CITAT (Huggorm @ 01-03-2010, 05:31)  Har dom verkligen satsat så mycket på lag och ordning i Haiti? Jag skulle snarare hävda att dom har en historia av att inte satsa på lag och ordning utan snarare tvärtom. Det lilla som funnits av pengar har gått till korruption och liknande,
Så många oskyldiga tror jag inte det är som sitter i fängelse. Några enstaka är det säkert, men dom är knappast så många att man kan ta särskild hänsyn till dom när landet är i katastroftillstånd. Och av dom som "avslöjats" som oskyldiga i svenska fängelser är dom flesta inte oskyldiga alls, dom är bara dömda på för svaga grunder. Alla vet att dom egentligen är skyldiga, men man har bara haft för svaga bevis mot dom. Korruption behöver en ordningsmakt som skyddar de korrupta från allmänheten. Det räcker att det är bara en oskyldig(som du också säger) sitter i fänglese för att man ska säga och tycka annorlunda än det som den duma reportern gjorde. En skånsk pappa som suttit i fyra år i fängelse frikändes senare med hjälp av Uppdraggranskning. En hembiträde(Joy Rahman?) satt i fängelse i 8 år. Båda dessa frikändes av högre domstolar. Båda var oskyldiga. Tänk på att svensk rättssystem är mycket mera noga(i sitt arbete) än vad de är i Haiti.
Huggorm
02-03-2010, 06:24
CITAT (vitavargen @ 01-03-2010, 16:44)  En skånsk pappa som suttit i fyra år i fängelse frikändes senare med hjälp av Uppdraggranskning. En hembiträde(Joy Rahman?) satt i fängelse i 8 år. Båda dessa frikändes av högre domstolar. Båda var oskyldiga. Tänk på att svensk rättssystem är mycket mera noga(i sitt arbete) än vad de är i Haiti. Joy Rahman var knappast oskyldig, det var bara det att man inte fick tillräckligt starka bevis mot honom
Red Top
02-03-2010, 06:49
Vad grundar du det påståendet på? Bevittnade du händelserna?
vitavargen
02-03-2010, 17:45
CITAT (Huggorm @ 02-03-2010, 06:24)  Joy Rahman var knappast oskyldig, det var bara det att man inte fick tillräckligt starka bevis mot honom Detta du säger är motsägelsefull med tanke på det rättsprincip som råder i hela västvärlden: Alla är oskyldiga tills motsatsen är bevisadSå fort hållbara bevis fattas är personen i fråga oskyldig. Det var en annan person som jag tog upp i exemplet om Sverige. En pappa från skåne vars dotter hamnar hos en psykiatiker som får i flickan att hans pappa har förgripit sig på henne. Han döms och sitter oskyldig i fyra år i fängelse. Åklagare och andra som utreder faller missar många detaljer som senare fångas upp av Uppdraggranskning. Mannen frikändes så snabbt programmet gick på TV. Vi kan sammanfatta det hela i att : alla som sitter i fängelse/förvar är inte skyldiga. Antalet oskyldiga i fängelser är ju en funktion av ett fungerande rättssystem. Ju sämre rättssystemet funkar dessto fler sitter i fängelse.( och du säger att samhället inte fungerade i Haiti, vilket jag håller med, tänk vad innebär det för medborgarna)
Huggorm
02-03-2010, 20:06
CITAT (Red Top @ 02-03-2010, 06:49)  Vad grundar du det påståendet på? Bevittnade du händelserna? Nej, men jag har följt fallet i media, samt inte minst efterspelet när han frikändes. Jag kommer inte ihåg detaljerna, men var det inte så att han köpte två flaskor tändvätska samma dag som den gamla kvinnan mördades och eldades upp? Jag har för mig att han aldrig kunde förklara vad han skulle med all tändvätska till. Dessutom blev han snabbt inblandad i ännu en mordhärva strax efter att han släpptes, men även den gången föll det på att det saknades bevis. Tillfällighet? Det andra fallet, det med pappan som frikändes efter att dottern anklagade honom för allt möjligt har jag också följt. Där tror jag att han var oskyldig, det var säkert dotterns fantasier alltihopa. Något som aldrig kom fram i medias granskning av fallet var dock att mannen hade ett kraftigt kriminellt förflutet vilket knappast gjorde honom mera trovärdig. Detta "glömde" man att ta upp i dokumentären om frikännandet. Allt man fokuserade på var dotterns bristande tillförlitlighet. Men är vi inte långt offtopic nu?
CITAT (Aqvakul @ 28-02-2010, 08:15)  Chile är ett mycket mer civiliserat och utvecklat land än Haiti. De kommer att hantera detta bra. Helt rätt Chile är idag en demokrati likvärdig valfritt europeiskt land. Haiti är det inte Häri ligger en stor del av förklaringen till skillnaden på effekterna.
vitavargen
02-03-2010, 20:36
Nu tog det fem dagar för myndigheterna att skicka lite hjälp till den hårddrabbade staden i Chile. Det är väldigt svårt att tänka sig vara insatt i den situationen, där inget funkar och risk för livet finns också. Efterskalverna brukar ta värst på psyket.
För invånarna där innebär den försenade hjälpsändningen ännu mera chock och desperation. En kvinna såg jag i nåt klipp som sa att :polisen hindrade mig att ta blöjor från affären, men jag kommer att göra det ändå. Tror inte på insatser för att hindra"plundring". Det är viktigt att landets krisorganer aktiveras snabbt och fokus läggs där istället.
Hej igen
02-03-2010, 21:36
Jag har nästan helt slutat titta på nyhetssändningar ... där visas bara eländes elände dag ut o dag in. Inte en jäkla glad nyhet .... näää det är så man tror att de medvetet försöker få svenska folket att må riktigt dåligt och få skuldkänslor för att vi är förskonade från naturkatastrofer ... få oss att skänka en massa pengar till hjälp ... som sedan visar sig att stor del går till "höjdarnas" löner och del som fifflas och annan del som går till tiggartrailers på teve.
Visst är det synd om dem som drabbas av olika katastrofer ... men måste vi påminnas alla dygnets timmar?
vitavargen
02-03-2010, 22:18
Av trådens namn(Jordskalvet i Chile..) framgår tydligt och klart vad den handlar om. Om nån/några mår dåligt av den, finns det en enkel lösning. Skriv inte i den och helst läs inte den heller
Hej igen
02-03-2010, 22:27
CITAT (vitavargen @ 02-03-2010, 22:18)  Av trådens namn(Jordskalvet i Chile..) framgår tydligt och klart vad den handlar om. Om nån/några mår dåligt av den, finns det en enkel lösning. Skriv inte i den och helst läs inte den heller  Och vad handlade mitt inlägg om ... Vem är du att bestämma vilka som får läsa/skriva i tråden!? Inte för att jag mår dåligt ... men vet att många gör det.
vitavargen
02-03-2010, 22:51
CITAT (Hej igen @ 02-03-2010, 21:36)  Jag har nästan helt slutat titta på nyhetssändningar ... där visas bara eländes elände dag ut o dag in. .... Tråden startades redan den 27 februari, för fyra dagar sen. Du har inte skrivit i tråden. Sedan igår skriver Huggorm och jag här. Sedan kommer du in och talar om för oss att du inte mår bra av nyheter om jordbävningen i Chile. Är det inte ett sätt för att tysta vi andra? Det är mycket enkel. Mår nån inte bra av det en tråd handlar om, kan man låta bli att skriva där. Det är bättre än att försöka att få vi andra att må illa.
*Stintan*
02-03-2010, 22:58
ängsvädd
02-03-2010, 23:37
CITAT (LasseB @ 02-03-2010, 20:30)  Helt rätt Chile är idag en demokrati likvärdig valfritt europeiskt land. Haiti är det inte Häri ligger en stor del av förklaringen till skillnaden på effekterna. Jag hörde att på haiti så drabbades mer befolkade delar mer än i Chile.
Huggorm
03-03-2010, 06:16
CITAT (ängsvädd @ 02-03-2010, 23:37)  Jag hörde att på haiti så drabbades mer befolkade delar mer än i Chile. I Haiti så var ju epicentrum precis intill huvudstaden, medan det i Chile var i havet en bit från land. Men denna jordbävning var ju 500 gånger starkare så jag undrar ändå om det var så stor skillnad. Att Chile klarade sig bättre beror nog till stor del på att dom bygger jordbävningssäkra hus där, samt har en helt annan beredskap för jordbävningar.
Aqvakul
03-03-2010, 07:15
CITAT (Huggorm @ 03-03-2010, 06:16)  I Haiti så var ju epicentrum precis intill huvudstaden, medan det i Chile var i havet en bit från land. Men denna jordbävning var ju 500 gånger starkare så jag undrar ändå om det var så stor skillnad. Att Chile klarade sig bättre beror nog till stor del på att dom bygger jordbävningssäkra hus där, samt har en helt annan beredskap för jordbävningar.
vitavargen
03-03-2010, 18:44
CITAT (Huggorm @ 03-03-2010, 06:16)  ......... Att Chile klarade sig bättre beror nog till stor del på att dom bygger jordbävningssäkra hus där, samt har en helt annan beredskap för jordbävningar. Den verkliga bilden av Chiles jordbävning har inte kommit fram än. Det fanns en ärlighet i Haiti som saknas i nyhetssändningarna från Chile. Varför det är så? Hur många är de rätta siffrorna för antal döda? Varför tog det fem dagar för att ordna hjälp till de drabbade? Dessa och liknande frågor kan besvaras bara genom ett blikc i Chiles nutida historia. Militärens makt i Chile borde haft en betydelse för dess politiska klimat, vilket i sin tur är en avgörande faktor för att stå emot en sådan stor jordbävning.
Piccante
03-03-2010, 19:38
CITAT (vitavargen @ 03-03-2010, 18:44)  Den verkliga bilden av Chiles jordbävning har inte kommit fram än. Det fanns en ärlighet i Haiti som saknas i nyhetssändningarna från Chile. Varför det är så?
Hur många är de rätta siffrorna för antal döda? Varför tog det fem dagar för att ordna hjälp till de drabbade?
Dessa och liknande frågor kan besvaras bara genom ett blikc i Chiles nutida historia. Militärens makt i Chile borde haft en betydelse för dess politiska klimat, vilket i sin tur är en avgörande faktor för att stå emot en sådan stor jordbävning. I Chile förstörde jordbävningen mycket av den äldre infrastrukturen. däremot stod moderna broar mot bättre eftersom de var byggda efter att man infört strängare regler för att bygga jorbävningssäkert. sen är ju Chile ett geografiskt mycket större land än Haiti så det tar längre tid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|