Jag såg inte detta tråd tills nu och ville dela med mig min nybörjare erfarenhet.
Jag kände redan tidigt i denna vinter att rådjuren (och även hare och vildsvin) hade det jobbigt och frågade runt vad man kunde göra åt det. Just där vi bor (Norra Halland) har många bönder lagt ut mat till dessa djur pga av att det är ett fruktansvärt år för vilda djur. Jag tycker att vi skall följa deras exempel. Om alla gör lite, så behöver inte ansvaret ligger hos några få...
Jag tog det dyra beslutet att påbörja med Renfor. Detta har jag nu lagt ut varje dag sedan mitten av december (kanske tidigare, kommer inte riktigt ihåg) och antal rådjuren som hälsa på har ökad till 10 stycken åt gången som mest (detta bara det senaste veckan) och det finns nästan alltid en rådjur inte långt härifrån. Vi bor mitt i skogen så de är skyddad och i sin naturliga miljö.
Jag lägger ut Renfor (pellets man köper på Granngården) på 4 ställen runt om i trådgården (långt ifrån rabatterna - vi har ett stort tomt på 12,500 kvm) tillsammans med morötter och vatten (i gamla talgboll plastförpackningar). Tyvärr frysa vattnet i princip inom några timmar, så jag har haft fullt upp med att byta ut dessa regelbundet. Tur att man arbetar hemifrån!
Visst har det varit mycket pengar och mycket slit. Men mitt samvete är ren och jag har njutit av deras närvaro; jag kan tillbringa timtal med bara tittar ut på dessa vackra djuren. Ibland blir det lite bråk, men oftast står det flera stycken rådjur tillsammans med flera harer och njut av gästvänligheten.