Jag hatar inte jakt där man jagar för att äta, men där man blandar sig in för att skjuta för att "kontrollera" naturen tycker jag är fel.
Så jakt på rovdjur som varg och lo, fågelarter av måsar, skarv, kråkfåglar och sånt som vi normalt sätt inte äter tycker jag är sjukt!
Skjut bara av sådant som snarare hotar våran biologiska mångfald som introducerade djurarter amerikansk mink eller mårdhund.
Många jägare och dess likar planterar dessutom ut tusentals andfåglar och hönsfåglar årligen för jakt utan minst fundering på att korsningar mellan utplanterande och vilda bestånd kan leda till att genetiska anpassningar till lokala miljöförhållanden försämras eller går helt förlorade. Är dessutom om mängden utsatt material är av en sådan omfattning att det naturliga beståndet betydligt minskar i storlek eller helt försvinner genom konkurrens kan detta leda till förlust av genetisk variation.
Den införda nordamerikanska bäckrödingen (Salvelinus fontinalis), med minst 400 självreproducerande populationer i landet, har i vissa vatten- drag konkurrerat ut naturligt förekommande öring. Det är sånt som ska bort.
Vi har kräftpest bara för att folk har introducerat signalkräfta som har kraftigt ökat spridningen av kräftpest och utrotat många bestånd av flodkräfta.
Det är i flesta fall jägare som är direkt ansvariga för att naturens balans rubbas.
Jägare introducerade hjort, getter och vildsvin för att jaga på Nya zeeland och nu har de tagit över och ställer otroligt mycket skada och det är bara en av många länder!
Människan har ett behov att hela tiden behöva "kontrollera" saker. Sluta upp med det och låt naturen vara! Moder natur sköter sina egna angelägenheter bäst!
Så därför tycker jag illa om jägare! Bara visa sig på bild flinandes med ett huvud av en älg är vidrig och man visar ingen respekt för andra levande varelser!
(Alla är dock inte skitstövlar!)
Redigerat av Orkidétjuven: 02-03-2010, 09:16