CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2010, 16:18)

Det är lite tråkigt med alla generaliseringar. Ett fåtal jägare beter sig dumt och genast går drevet mot ALLA jägare. Ibland undrar jag om hjärnan är inkopplad när en del skriver här. En del hundägare skiter i var hundarna skiter och plockar inte upp, skall man förbjuda alla hundar därför? Snacket om att naturen sköter sig bäst själv skulle möjligen fungera om det inte fanns människor i landet. Jag har fått sätta upp ett 2-meters staket runt sommarstugan för att få ha trädgården ifred och jag är inte ensam om det. En ohämmad älgstam skulle effektivt slå undan benen för en av Sveriges viktigaste exportindustrier, skogsindustrin. Landet skulle gå back utan den, vart skulle ni flytta då? För att inte tala om hur många människor som skulle dödas i älgkrockar. Att lägga esteska synpunkter på djuren som att lodjur är söta är helt fel. Rådjurskid är också söta men är lon fortfarande söt med rådjursblod i ansiktet?
I en diskusion är generaliseringar nästan ett nödvändigt ont, för att just få till en diskusion.
Ska man i varje inlägg, skriva in alla undantagen, blir diskusionen meningslös.
Har man sunt förnuft så inser man att undantag finns, utan att man behöver påpeka det hela tiden.
Inga undantag som inte bekräftar regeln heter det väl.
Sedan är det åtminstonde i min värld, trevligare att se ett lodjur med rådjursblod i ansiktet, än att se en flinande jägare med avhugget älghuvud i handen.
I alla fall, mer naturligt.