Är det bilderna av troféerna som upprör? Människan har i alla tider och i alla kulturer haft ett behov av att visa upp hur duktig man är. Guldstjärnor i tandläkarboken, krympta huvuden hos amazonas indianer, indianernas örnfjäderprydda huvudbonader, OS-medaljer, militära ordnar, "Best in show" för hunduppfödare(en i sanning märklig sysselsättning), pris för största pumpan, simborgarmärken, osv, osv. Där platsar en trofé in som handen i handsken. Allt levande skall dö, för älgen kvittar det om h*n dör av ålder, en kula, en vargflock, en bil eller ett tåg, eller något annat. En kula är nog oftast det mest humana, om man nu kan säga så om ett djur. Om man hugger av huvudet och monterar upp det som väggprydnad efteråt har ingen betydelse för älgen. Inte för att jag skulle kunna komma på tanken att ha ett malätet älghuvud som glodde på mig från en vägg men vi är alla olika. Brorsan har ett monterat rävskelett nånstans, möjligen har det fått respass nu. Fast han har inte skjutit räven, det var jag som hittade en död räv ovanför sommarstugan för många år sen och han monterade det i samband med att han gick en kurs i osteologi(?) på naturhistoriska muséet. Det är också en trofé.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|