CITAT (gnon49 @ 02-03-2010, 21:01)

Trofeer av djur är lika ute som tjock-tv. I dagens upplysta värld är just trofeer det ultimata beviset för att man
lever i en värld som försvann när Brittiska imperiet brakade ihop. En modern trofe att häng upp på väggen får man med kameran.
Inte i alla kretsar, lika lite som att jag slänger ut min tjock-tv bara för att den är omodern. Så länge den funkar så... Jag är inte för troféjakt men jag försöker bara förstå och förklara varför det förekommer.
Beträffande älgjakten så har den en stor betydelse, särskilt ekonomiskt. Säg att man skjuter 100 000 djur. Sen vet jag inte hur mycket kött man kan ta vara på men en ko väger upp till 450 kg och en tjur det dubbla. Med tanke på att man skjuter mest tjurar så räknar jag lite högt med 500 kg, tror avskjutningen dessutom är över 100 000. Det gör 50 miljoner kg. Vad kostar ett kg älgkött? 100 kr? Då är vi uppe i 5 miljarder kr, och i den storleksklassen är vi. Där har inte vargen en chans att hänga med. Sen tillkommer rådjursköttet.
Tillägg: Jag har kanske räknat för högt men vi är iaf uppe i miljardbelopp. Varje år.
Redigerat av Gossen Ruda: 02-03-2010, 21:41