Oj, jag är visst inte den enda med massor med projekt för trädgården i sommar! Ju mer jag läser om vad ni har tänkt att göra desto er käner jag att mina planer kanske är för stora. VI får väl se, planer är ju faktiskt till för att ändras på!
Vi köpte vårt hus förra året och de som sålde det hade nog tröttnat på sin trädgård för ett antal år sedan för här finns en hel del att piffa upp. Jag har en plan för hur jag vill att trädgården ska se ut en vacker dag och detta är det jag har tänkt att göra i år som ett steg på vägen:
- gräva upp kring alla buskar, häckar och fruktträd (så småningom ska det bli stensatta kanter, men inte i år)
- anlägga grönsaksland i pallkragar och gräva upp ett potatisland. Till detta ska vi få hjälp så vi kan göra det så tidigt att vi kan använda det i år. Ska försöka förkultivera örtkryddorna i alla fall.
- lära oss hus man beskär t ex äppleträd...
försöka göra oss av med en massa meningslösa grässnuttar som bara är svåra att klippa och anlägga rabatter i stället. Jag tänker mig att vi börjar plantera lite försiktigt i år och fyller på med fler växter allt eftersom när man ser hur det blir.
- Ev köpa beg växthus... vore rolligt!!!!
- Fixa två regnvattentunnor
- Gräva upp den gräsliga rabatten mot muren (härligt soligt läge!) och plantera ut ettåringar som jag ska driva upp själv. Så smånignom ska det bli en härlig rabatt där med bl a låga rhododendron, men först måste muren göras om för den lutar betänkligt - och det blir inte den här sommaren.
I övrigt ska fasaden åtminstone lappas och lagas och helst målas helt och hållet och alla fönstrena ska målas. Dessutom vill jag ha tid att ta vara på alla grönsaker, bär och frukter både från trädgården och som jag ska plocka på andra ställen.
SEr så fram emot sommaren!!!!!!!!