Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Så fröer med barnen
          berryjoy
          Inlägg 02-03-2010, 11:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 28 235

Jag är lärare i åk 2 och ska börja ett Frö till frö-projekt med eleverna nästa vecka. Min tanke är att de ska få testa att peta ner olika fröer från sina medhavda frukter. Jag har även tall- och grankottar med fröer i kvar från pyssel, samt en massa olika bönor och linser i skafferiet.
          Jag är inte så erfaren när det gäller att så fröer. Jag behöver tips så att vi kan lyckas och få glädja oss åt att få se det växa i krukorna. Vilka fröer lyckas bäst? Är det något speciellt vi ska tänka på?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          berryjoy
          Inlägg 03-03-2010, 22:12
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 28 235

Tack så jättemycket för alla tips!
          Jag kommer antagligen inte att följa dessa barn till trean. Det talas om att jag ska ha en ny etta i höst. Men de kan ju alltid ta med sig sina växter själva till trean. Annars får de ta med dem hem.
          Jag har varit och köpt såjord idag och fick tips hos vår trädgårdshandlare att låta eleverna ta med äggkartonger att så sina frön i. Om jag bjuder på glass före så får de fina pinnar att skriva på vad de sått för frön. =)
          Jag är väldigt inspirerad nu efter alla tips. Vi har sportlov denna veckan men sätter igång detta direkt efter lovet.

Citera
          Peztis
          Inlägg 04-03-2010, 09:52
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

CITAT (berryjoy @ 03-03-2010, 22:12) *
          Tack så jättemycket för alla tips!
          Jag kommer antagligen inte att följa dessa barn till trean. Det talas om att jag ska ha en ny etta i höst. Men de kan ju alltid ta med sig sina växter själva till trean. Annars får de ta med dem hem.
          Jag har varit och köpt såjord idag och fick tips hos vår trädgårdshandlare att låta eleverna ta med äggkartonger att så sina frön i. Om jag bjuder på glass före så får de fina pinnar att skriva på vad de sått för frön. =)
          Jag är väldigt inspirerad nu efter alla tips. Vi har sportlov denna veckan men sätter igång detta direkt efter lovet.

Jag skulle nog be dem att ta med creme fraiche- och kesoburkar och liknande istället för äggkartonger, hjälp dem att göra ett hål i botten med en vass kniv (eller en liten borrmaskin).
          Tycker att mängden jord i en äggkartong är i minsta laget och det torkar ut mycket fortare samt att efter ett tag så ser inte kartongen så där jättemysig ut.

Något som borde funka jättebra är ju de där små plastaskarna till körsbärstomater! De har ju redan dräneringshål och dessutom ett lock som hjälper till att behålla fukten!

Om hålen är så stora att jorden rinner ur så kan man lägga en liten bit tidningspapper eller hushållspapper i botten. Det förmulttnar sedan.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 18:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon