Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Så fröer med barnen
          berryjoy
          Inlägg 02-03-2010, 11:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 28 235

Jag är lärare i åk 2 och ska börja ett Frö till frö-projekt med eleverna nästa vecka. Min tanke är att de ska få testa att peta ner olika fröer från sina medhavda frukter. Jag har även tall- och grankottar med fröer i kvar från pyssel, samt en massa olika bönor och linser i skafferiet.
          Jag är inte så erfaren när det gäller att så fröer. Jag behöver tips så att vi kan lyckas och få glädja oss åt att få se det växa i krukorna. Vilka fröer lyckas bäst? Är det något speciellt vi ska tänka på?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Jan Lindgren
          Inlägg 04-03-2010, 12:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Ensete ventricosum har jag använt i en lågstadieklass. Den gror långsamt men växer snabbt vilket gör den lämplig till mätövningar. Kanske lämpligast att använda på höstterminen.
          Prova också att sätta vinbärssticklingar. Vi gjorde det i ett par lågstadieklasser. Vi använde mjölkkartonger som krukor. Alla barnen fick en vinbärsplanta med sig hem vid läsårets slut.
          Som sålådor brukar jag ofta använda godislådor av plast. Jag tar lödkolven och smälter hål. En likadan låda under skyddar omgivningen från vattenläckage. Livsmedelsaffären brukar gärna spara lite lådor om man vill ha dem till skolan.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 02:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon