CITAT (herkules @ 03-03-2010, 18:41)

jag kan tycka att om en mycket djupt deprimerad människa endast ligger i sin säng och vill dö och har så gjort i månader, kan det vara befogat med ECT, inte annars.
allt annat ska vara provat, mediciner, terapi mm.
ECT är ingen lek och används inom vissa landsting lite för vårdslöst.
det är min uppfattning.
lite quick fix sådär och kostar inte så mycket resurser heller.
men det kan också rädda liv så jag utesluter det inte helt.
jag har varit med på många elbehandlingar - det finns inget skrämmande med själva behandlingen.
Min sambo har gått på samtal i ca 3 mån. men orkade inte längre utan självmant ville in till psyk. Har inte provat så mycket medicin bara en sort kommer inte ihåg vad den heter. Inga samtal, på 3 veckor träffat psykiater 2 ggr. Finns inget att göra där han är allt är inlåst, de får be om typ rakapparaten för att det finns sladd på. Det är kanske befogat för förra veckan var det en som tog sitt liv rummet intill med sladden.
Men nu har sambon och läkaren beslutat om ECT måndag,onsdag och fredag och jag vet inte om det är bra, vi måste ju tro på dem men jag är lite skeptisk men vill sambon så får han bestämma sedan får vi ta nästa steg.
Kommer att vara orolig men det är inte kul som det är nu heller med en väldigt arbetsam sambo som har blivit sämre undan för undan under 1,5 år p.g.a. av många olika sjukdommar och sorger m.m. Får hoppas att det blir till det bättre.