Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur lyckas med palsternackor?, - inge bra förra året, nämligen
          EKLO
          Inlägg 03-03-2010, 22:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Förra året sådde jag ett par rader palsternacka, för första gången. Jag tror att jag är en ganska van grönsaksodlare numera, efter att flitigt ha testat, ändrat mig, gjort misstag och succéskördar om vartannat i några år. Man lär sig. Men palsternackorna blev det ingenting med. De kom upp väldigt sent, och sen stannade de i växten - blev bara 5-6 cm blast, och inget "under".

Vad tusan gjorde jag för fel tro? Hur vill de ha det? Ska man förgro hellre?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 04-03-2010, 07:40
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Grönsaker med pålrot kan inte förkultiveras.

Fröerna bör vara så färska som möjligt, blötlägg dem något dygn innan sådd, hyfsat tidigt på våren (räcker med runt +4-5C i jorden). Palsternacka vill ha mullrik och lite kraftigare jord. Jämn fuktighet under sommaren, palsternackan växer som mest framåt hösten så de kan ofta sitta kvar länge i jorden, den brukar ta längre tid på sig än morötter.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          officinalis
          Inlägg 05-03-2010, 10:48
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-03-2010, 07:40) *
          Grönsaker med pålrot kan inte förkultiveras.

Fröerna bör vara så färska som möjligt, blötlägg dem något dygn innan sådd, hyfsat tidigt på våren (räcker med runt +4-5C i jorden). Palsternacka vill ha mullrik och lite kraftigare jord. Jämn fuktighet under sommaren, palsternackan växer som mest framåt hösten så de kan ofta sitta kvar länge i jorden, den brukar ta längre tid på sig än morötter.

Jag har testat att förkultivera Palsternacka och sätta ut. Det fungerar faktiskt, men resultatet blev inte direkt bra. Tror inte man tjänar någonting på det.
          Palsternackorna blev runda och stora som tennisbollar och förgrenade sig rikligt undertill.

Jag tror tricket med palsternacka är att ha en djup fin jord och se till att de får jämn fuktighet. Tålamod också förstås, skörda i Oktober-December.

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 02:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon