Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> krusbärskräm, söker recept...
          ylet
          Inlägg 09-07-2004, 22:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem nr: 3 718

...söker recept på smarrig krusbärskräm och även annat gott man kan göra av krusbär. Dessutom insåg jag i eftermiddags att mina svarta vinbär räcker till mer än gelé och sylt. Några tips?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Fenja
          Inlägg 11-07-2004, 20:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Pepparmynta! Jag höftar i hop allt jag gör i köket, men krusbärspajen gör jag ungefär så här:

Snoppa så mycket välmogna krusbär att det blir råge i formen du tänkt använda och lägg i en plastpåse. Tillsätt ganska mycket socker och potatismjöl, de är ofta både syrliga och saftiga. (Till en liter bär ca 3 dl socker och 1-2 dl potatismjöl) Förslut påsen och skaka om ordentligt, så att det saftar sig lite. Lägg åt sidan.

Pajdeg:
          200 gr smör
          1 1/2 dl strösocker (byt mot hälften vit sirap om du vill ha knäckig deg)
          3 dl vetemjöl
          3-4 dl havregryn, som du krossar extra med handen när du lägge i dem
          Kör med elvisp eller assistenst, degen ska vara grovkornig. Använd ej händerna då smöret smälter för mycket.

Smörj en form och platta försiktigt ut degen i botten och på kanterna. Spar av degen så att det räcker till att "toppa" pajen. Grädda i 225 grader i cirka tio minuter, tills den fått lite färg. Lägg i krusbärsröran, toppa med sista degsmulorna så att bären syns under och grädda i cirka 15 minuter - kolla att pajkanterna inte bränns. Täck sedan med folie och grädda ytterligare en halvtimme ungefär.
          Avnjutes med vaniljsås, mjukrörd glass eller vispgrädde.

Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 15:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon