Full version: krusbärskräm
ylet
...söker recept på smarrig krusbärskräm och även annat gott man kan göra av krusbär. Dessutom insåg jag i eftermiddags att mina svarta vinbär räcker till mer än gelé och sylt. Några tips?
Fenja
Om du har ett paket Potatismjöl hemma så har du ett recept på kräm där. Jag som aldrig lyckas använda recept gör ungefär så här:

Häll krusbären i en tjockbottnad gryta
Häll vatten över så att det täcker bären väl
Koka upp och smaka av med socker till du tycker att det är tillräckligt sött, låt koka upp igen
Blanda potatismjöl och vatten i ett glas och rör om till det blandat sig väl, häll detta med en fin stråle ner i grytan under kraftig omrörning, sluta hälla när det är tillräckligt tjockt. Låt koka upp och ta genast av plattan, lång kokning ger en seg kräm.

Jag gör även marmelad, saft och paj av både krus- och svarta vinbär.
Mvh
Fenja
pepparmynta
Om dina krusbär fortfarande är halvmogna kan du göra;

KRUSBÄRSGELÉ MED MYNTA

1 l halvmogna krusbär
2 dl färsk mynta eller 2 msk torkad
3 dl vatten
9 dl socker per liter avrunnen saft

Lägg bär och mynta i en stor gryta/ kastrull tillsammans med vattnet.
Koka under lock tills bären avgivit sin saft, ca 15 minuter

Sila bärmassan så att saften blir helt klar

Mät upp saften och häll den i grytan och låt koka upp.
Rör ner sockret så att det smälter.
Låt saften koka utan omrörning i 10-15 minuter eller tills saften håller geléprov; ta lite saft på en sked och luta den svagt, om gelén rinner trögt är den klar.

Skumma väl.

Häll upp på varma små glas och lägg locket löst ovanpå, förslut nästa dag.

Används på samma sätt som vinbärsgele tongue.gif
*Felix matte*
Här en länk till sida med recept på allt smarrigt man kan göra med KRUSBÄR
Fenja
Pepparmynta! Vilken sorts mynta i gelen?
Mvh
Fenja
Hannele
Krusbär kör jag i mixern... lite mer ätvänligt då.
pepparmynta
CITAT (Fenja @ 10-07-2004, 13:31)
Pepparmynta! Vilken sorts mynta i gelen?
Mvh
Fenja

Gärna Krusmynta eftersom den är lite mildare än tex Pepparmynta och den Marockanska (den vackert rödstjälkiga som används till te)
Men det är en smaksak.

Sedan kan man förstås ta mindre mynta än angivet om man vill, eller helt låta bli den.

Förresten Fenja, det lät spännande med krusbärspaj, hur gör du?
Annica i Sörmland
Min pappa brukar göra egen snaps av svarta vinbär. Vet inte om jag kommer ihåg receptet korrekt, men vi gör väl ett försök! biggrin.gif Han brukar fylla en (tom) flaska Svenskt Brännvin med bär, sen häller han på med just Svenskt Brännvin (eller annat okryddat). Sen får hela härligheten stå och "mysa" ett tag. Om jag inte minns helt fel här brukar han låta det stå ända tills i november innan han silar bort bären, häller tillbaka det smaksatta och fyller ända upp (i flaskan alltså!! biggrin.gif ) med mer brännvin.

Går detta att förstå överhuvudtaget!? blink.gif blink.gif Hoppas det... unsure.gif
Fenja
Pepparmynta! Jag höftar i hop allt jag gör i köket, men krusbärspajen gör jag ungefär så här:

Snoppa så mycket välmogna krusbär att det blir råge i formen du tänkt använda och lägg i en plastpåse. Tillsätt ganska mycket socker och potatismjöl, de är ofta både syrliga och saftiga. (Till en liter bär ca 3 dl socker och 1-2 dl potatismjöl) Förslut påsen och skaka om ordentligt, så att det saftar sig lite. Lägg åt sidan.

Pajdeg:
200 gr smör
1 1/2 dl strösocker (byt mot hälften vit sirap om du vill ha knäckig deg)
3 dl vetemjöl
3-4 dl havregryn, som du krossar extra med handen när du lägge i dem
Kör med elvisp eller assistenst, degen ska vara grovkornig. Använd ej händerna då smöret smälter för mycket.

Smörj en form och platta försiktigt ut degen i botten och på kanterna. Spar av degen så att det räcker till att "toppa" pajen. Grädda i 225 grader i cirka tio minuter, tills den fått lite färg. Lägg i krusbärsröran, toppa med sista degsmulorna så att bären syns under och grädda i cirka 15 minuter - kolla att pajkanterna inte bränns. Täck sedan med folie och grädda ytterligare en halvtimme ungefär.
Avnjutes med vaniljsås, mjukrörd glass eller vispgrädde.

Mvh
Fenja
pepparmynta
Den pajen ska jag göra när mina Krusbär mognat, det verkat extra smarrigt med den knäckiga havrebotten!
ylet
Tack för massor av mumsiga idéer. Jag ska sätta igång till helgen och prova mig igenom så mycket som möjligt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon