|
Härligt med en sopptråd!
Ska försöka göra ett recept av vår fisksoppa som ofta blir lite av en improvisation eftersom det är långt till närmast livsmedelsbutik på landet.
Gul lök och purjo morötter potatis vitlök Skär eller hacka i bitar, fräs i olivolja på medlevärme kanske 5 minuter. Häll på - räkfond (skalen av räkor får koka i vatten så det täcker. Vill man kan man fräsa skalen i smör eller ollja innan man häller på vattnet. Låt koka "en stund", 10-20 minuter tror jag. Sila av skalen, kyl ner fonden och frys om den inte ska användas samma dag) - tomater, krossade, hela eller allra helst Muttis konserverade körsbärstomater (mm) - creme fraiche med tomat och saffran - lite skaldjursfond på flaska eller fickbuljongtärning. - en skvätt vitt vin (stor, liten eller inte alls avgör kocken och tillgången). Själv brukar jag "krana" lite ur BiBen. - chilipeppar eller ännu hellre finhackad färsk chili men då ska den fräsas med grönsakerna i början. Citronpeppar är inte dumt heller - mer salt om så önskas - persilje- eller dillstjälkar
Låt det här koka ihop en kvart eller så. Smaka av. Det ska vara lite väl salt för sen ska fisken kokas i soppan. Det här är också en bra bas att ha som man kan plocka fram och göra fisksoppa på när andan faller på. Själv är jag inte förtjust i uppvärmd fisksoppa.
Så till fisken: Blanda gärna flera sorter. De frysta portionsbitarna är utmärkta. Till två portioner kan man ta två portionsbitar och sorter. Tina och tärna innan de hälls i soppan. Sen finns det färdiga tärningar för den som vill göra det riktigt lätt för sig. I en välsorterad manuell fiskdisk har man massor att välja på, och egen fångst är förstås bäst av allt!
Låt fisken sjuda i soppan under lock i några minuter, 5 ca, men kolla. när fisken är nästan klar kan man hälla i ett gäng skalade räkor, musslor eller andra kokta skaldjur. De ska bara precis bli varma. Till sist en stadig näve hackad dill, rör om vid bordet och servera! Lite gott bröd till är allt som behövs. Gårdagens baguette skuren i skivor, bredd med vitlökssmör och körd i ugnen på 225 grader i några minuter är ett utmärkt alternativ.
Redigerat av Ingrid Zon3: 07-03-2010, 18:56
--------------------
Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.
|