|
netaave
09-02-2010, 23:41
Jag älskar soppor och har hur mkt recept som helst jag kan dela med mig av, säkert har ni ett o annat o dela med er av också. Just den här årstiden tycker jag det är kanonmat, men det är också ett bra sätt att ta reda på rester på.
Blomkål- och köttfärssoppa
400 gr köttfärs 1 lök, hackad 1 press vitlöksklyfta 2-3 selleristjälkar i cm-stora bitar 1 brk krossade tomater 2 köttbuljongtärningar 1 l vatten 1 blomkålshuvud i buketter 2 tsk torkad dragon salt & sv.peppar
Bryn färsen med löken och pressa i vitlöken Tillsätt tomater. selleri, vatten och buljongtärningarna. Koka upp och låt sjuda i 5 min. Tillsätt blomkålen delad i små buketter. Krydda och koka 10 min.
LINSSOPPA MED TOMAT OCH FÅROST
3 dl röda linser
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 morötter
2 msk olja
1,5 l grönsaksbuljong
1 brk krossade tomater
1 lagerblad
salt & peppar
spiskummin
timjan
ca 100 gr fårost
Fräs den hackade löken och vitlöken i oljan. Tillsätt morötterna skurna i slantar. Späd med buljongen. Tillsätt linserna, tomaterna och lagerbladet. Tillsätt alla kryddor och koka försiktigt under lock i 15 min. Smaka av och krydda ev. på lite. Före servering smulas osten över soppan.
FRISSANs FINA FISKSOPPA
1 fiskblock, 400 gr
1 påse räkor, 500 gr
1 hackad gul lök
0,5 gr saffran
1 dl vatten
1 dl torrt vitt vin
2 ½ dl matlagningsgrädde
2 burkar tomatsoppa
ev lite mjölk
finskuren dill
Fräs löken i lite smör eller olja. Rör i saffran och späd med vatten, vin och grädde. Koka upp och lägg i tärningar av halvtinad fisk. Sjud 5 min. Häll i tomatsoppan, koka upp och smaka av. Späd ev med lite mjölk. Blanda sist i dill och räkor.
Ja, soppa är bra mat!
Vi brukar ha lycklingbuljong i frysen som svärmor gör, bra att ta fram när man börjar känna sig krasslig eller om man inte är vrålhungrig.
Bengalow
10-02-2010, 21:24
Linssoppa, ärtsoppa, köttsoppa....För att inte tala om SKÅNSK KÅLSOPPA. Jag äter mig så mätt att jag knappt kan röra mig! F.ö. älskar jag brynt vitkål, vad/hur den än serveras. Lite vitvin och vitt bröd till - då är jag lycklig!
netaave
10-02-2010, 22:56
CITAT (Bengalow @ 10-02-2010, 21:24)  Linssoppa, ärtsoppa, köttsoppa....För att inte tala om SKÅNSK KÅLSOPPA. Jag äter mig så mätt att jag knappt kan röra mig! F.ö. älskar jag brynt vitkål, vad/hur den än serveras. Lite vitvin och vitt bröd till - då är jag lycklig! Håller med, älskar också kål i alla former, äter t.ex. alltid lättstuvad vitkål till isterband. Prova göra kålsoppa på spetskål, det blir jättefräscht. Och visst blir man ordentligt mätt på en soppa, det är väl en myt att det skulle vara lättare mat beror ju helt på vad och hur mycket man har i den.
elleave
11-02-2010, 11:33
Krämig majssoppa (4-6 port)
2 rågade msk smör (40g.) 1 gul lök, hackad 2 potatisar, tärnade ½ dl vetemjöl 9 dl mjölk 1 lagerblad 2*350g konserverad majs, avrunnen 2 msk vispgrädde salt och peppar knaperstekt södersmulat bacon vitlökskrutonger
Fräs löken i smöret, i en stor kastrull i 5 min utan att den får färg.Ha i potatisen och fräs 2 min. till. Rör i mjölet och därefter mjölken i omgångar under omrörning. Koka upp, lägg i lagerbladet och krydda med salt och peppar. Ha i hälften av majsen, täck med lock ocd sjud i 15-20 min.
Ta kstrullen från värmen och ta upp lagerbladet. Ställ soppan åt sidan och låt den svalna något, mixa sen till jämn konsistens. ha i resten av majsen och låt soppan bli genomhet.
Rör i grädde och servera med översrött baccon och krutonger
skogstroll
11-02-2010, 11:45
Tomatsoppa på egenodlade varma gottiga tomater är ju sjukt lyxigt och gott. Jag har inget recept "på mig" ... men tänk er själva
netaave
11-02-2010, 12:54
CITAT (elleave @ 11-02-2010, 11:33)  Krämig majssoppa (4-6 port) Undrar om det funkar lika bra med fryst, man kanske behöver öka tiden då CITAT (skogstroll @ 11-02-2010, 11:45)  Tomatsoppa på egenodlade varma gottiga tomater är ju sjukt lyxigt och gott. Jag har inget recept "på mig" ... men tänk er själva  Får jag mkt tomater så brukar jag köra tomater i matberedaren så dom blir ungefär som grovt krossade och frysa, sen gör jag tomatsoppa efter ett recept på burktomater, den blir jättegod. ca 400 gr motsvarar en burk. Tomatsoppa1-2 gula lökar 1 msk smör 1 msk mjöl 1 brk passerade eller krossade tomater 6 dl vatten 1 höns – eller grönsaksbuljongtärning 1-2 tsk torkad basilika salt & svartpeppar ca 1 msk tomatpuré 1 dl grädde, fraiche eller turk.youghurt Ev tärnade färska tomater i tallriken vid servering Skala och hacka löken Fräs den mjuk i smöret, strö över mjöl, rör om Tillsätt tomterna, vattnet, buljongtärning och basilika. Koka under lock ca 5 min Smaka av med kryddor och tomatpuré Blanda i grädden eller fraiche/youghurt (kan också serveras i tallriken) Mixa ev soppan slät.
Ingrid Zon3
07-03-2010, 18:29
Härligt med en sopptråd!
Ska försöka göra ett recept av vår fisksoppa som ofta blir lite av en improvisation eftersom det är långt till närmast livsmedelsbutik på landet.
Gul lök och purjo morötter potatis vitlök Skär eller hacka i bitar, fräs i olivolja på medlevärme kanske 5 minuter. Häll på - räkfond (skalen av räkor får koka i vatten så det täcker. Vill man kan man fräsa skalen i smör eller ollja innan man häller på vattnet. Låt koka "en stund", 10-20 minuter tror jag. Sila av skalen, kyl ner fonden och frys om den inte ska användas samma dag) - tomater, krossade, hela eller allra helst Muttis konserverade körsbärstomater (mm) - creme fraiche med tomat och saffran - lite skaldjursfond på flaska eller fickbuljongtärning. - en skvätt vitt vin (stor, liten eller inte alls avgör kocken och tillgången). Själv brukar jag "krana" lite ur BiBen. - chilipeppar eller ännu hellre finhackad färsk chili men då ska den fräsas med grönsakerna i början. Citronpeppar är inte dumt heller - mer salt om så önskas - persilje- eller dillstjälkar
Låt det här koka ihop en kvart eller så. Smaka av. Det ska vara lite väl salt för sen ska fisken kokas i soppan. Det här är också en bra bas att ha som man kan plocka fram och göra fisksoppa på när andan faller på. Själv är jag inte förtjust i uppvärmd fisksoppa.
Så till fisken: Blanda gärna flera sorter. De frysta portionsbitarna är utmärkta. Till två portioner kan man ta två portionsbitar och sorter. Tina och tärna innan de hälls i soppan. Sen finns det färdiga tärningar för den som vill göra det riktigt lätt för sig. I en välsorterad manuell fiskdisk har man massor att välja på, och egen fångst är förstås bäst av allt!
Låt fisken sjuda i soppan under lock i några minuter, 5 ca, men kolla. när fisken är nästan klar kan man hälla i ett gäng skalade räkor, musslor eller andra kokta skaldjur. De ska bara precis bli varma. Till sist en stadig näve hackad dill, rör om vid bordet och servera! Lite gott bröd till är allt som behövs. Gårdagens baguette skuren i skivor, bredd med vitlökssmör och körd i ugnen på 225 grader i några minuter är ett utmärkt alternativ.
netaave
10-03-2010, 22:51
Tyckte det här lät ganska läckert  har dock inte provat själv ännu men det ska bli snart. Thaisoppa med röd curry För 2-3 st. 500 gr skalade räkor 1 tärnad röd paprika 100 gr skivade champinjoner 2.5 dl vatten 1 smulad fiskbuljongtärning 4 dl kokosmjölk 2 tsk röd currypasta ¾ dl pressad lime salt & nymalen vitpeppar Koka upp vattnet med buljong och paprika. Låt koka några minuter. Rör i kokosmjölk, tillsätt svampen, currypastan och lime. Koka upp igen, tillsätt räkor och kryddor.
netaave
14-03-2010, 18:13
Räksoppa med smördegstäcke
För 4
500 gr räkor med skal 1 hackad gul lök 1 pressad vitlöksklyfta 1 (150 gr) tärnad morot 50 gr tärnad rotselleri 2 msk smör 1 lagerblad 2 tsk tomatpuré 2 dl torrt vitt vin 5 dl vatten 3 msk skaldjursfond 2 dl matlagningsgrädde salt & peppar 150 gr färdigkavlad smördeg ägg till pensling
Skala räkorna och spara skalen. Smält lök och rotfrukter i smör i en kastrull. Tillsätt räkskalen o fräs ytterligare nån minut. Tillsätt lagerblad, tomatpuré, vin, vatten och fond. Sjud under lock i 20 minuter.
Sätt ugnen på 225 gr.
Sila bort grönsaker o skal. Häll i 1 dl av grädden i buljongen och koka ihop tills 5 dl återstår, det tar 10-15 min. Tillsätt resten av grädden och smaka av. Vispa upp soppan med stavmixer.
Ta ut rundlar som är lite större än soppskålarna. Fördela soppan och lägg på locket. Tryck fast runt kanterna och pensla med ägget. Ställ längst ner i ugnen och grädda tills det är fin färg ca 5 min.
Överbölingen
16-03-2010, 17:20
Vi äter ofta soppa. Oavsett det är fisksoppa eller någon annan soppa kallas det för seefood. Dvs, vad vi hittar när vi tittar i frysen. Eftersom vi gör köttfärspaketen på 500 gr när vi tar rätt på älgköttet så är det lite för mycket för Eva och mig. Köttfärssås, och tacofärs blir med lite extra lök, grönsaker och buljong en bra soppa som kan drygas ut med lite pasta efter smak. Den serverar vi oftast bredvid. Dessutom gör jag ärtsoppa minst två gånger om året i 6 l kastrull. Recept enl Kokinstruktion för Armén.
Bästa resultatet om man gör soppan på egen buljong. T ex efter kokkött. Har vi fått mycket ben och har tid så brassar vi fond också. Utmärkt i många sopp- och såssammanhang.
netaave
16-03-2010, 23:14
CITAT (Överbölingen @ 16-03-2010, 17:20)  Vi äter ofta soppa. Oavsett det är fisksoppa eller någon annan soppa kallas det för seefood. Dvs, vad vi hittar när vi tittar i frysen. Eftersom vi gör köttfärspaketen på 500 gr när vi tar rätt på älgköttet så är det lite för mycket för Eva och mig. Köttfärssås, och tacofärs blir med lite extra lök, grönsaker och buljong en bra soppa som kan drygas ut med lite pasta efter smak. Den serverar vi oftast bredvid. Dessutom gör jag ärtsoppa minst två gånger om året i 6 l kastrull. Recept enl Kokinstruktion för Armén.
Bästa resultatet om man gör soppan på egen buljong. T ex efter kokkött. Har vi fått mycket ben och har tid så brassar vi fond också. Utmärkt i många sopp- och såssammanhang. För att inte prat om resterna efter chili con carne, den spär man bara med buljong så har man en underbar soppa.
netaave
22-04-2010, 12:10
Soppa på kaiplök 2 dl kajplök 1 msk smör 1 liten gul lök 1 dl finriven morot 2 st medelstora potatisar (mjölig sort) 1 l vatten 2 st grönsaksbuljongtärningar 1.5 dl grädde
. Hacka kaiplöken och den gula löken och fräs dem i glansiga i smöret i en kastrull. Riv moroten. Skala potatisen och skär den i skivor och lägg detta i kastrullen. Tillsätt vatten och buljongtärningar. Låt koka tills potatisen är mjuk. Mixa alltsammans med mixerstav i kastrullen eller i en separat mixer. Tillsätt grädden. Smaka av med salt och vitpeppar.
Parmesansticks
2 st frysta smördegsplattor 1 bit parmesanost 1 st ägg Tina smördegsplattor. Kavla ut smördegsplattorna till cirka dubbel storlek och dela dem på längden. Pensla plattorna med uppvispat ägg. Riv parmesanost på plattorna och rulla ihop dem på längden. Skär i bitar. Grädda i ugn i 225 grader tills sticksen fått lite färg. Pensla sticksen med ägg och doppa dem i riven parmesan
CITAT (netaave @ 22-04-2010, 13:10)  Soppa på kaiplök 2 dl kajplök 1 msk smör 1 liten gul lök 1 dl finriven morot 2 st medelstora potatisar (mjölig sort) 1 l vatten 2 st grönsaksbuljongtärningar 1.5 dl grädde . Hacka kaiplöken och den gula löken och fräs dem i glansiga i smöret i en kastrull. Riv moroten. Skala potatisen och skär den i skivor och lägg detta i kastrullen. Tillsätt vatten och buljongtärningar. Låt koka tills potatisen är mjuk. Mixa alltsammans med mixerstav i kastrullen eller i en separat mixer. Tillsätt grädden. Smaka av med salt och vitpeppar.
Parmesansticks
2 st frysta smördegsplattor 1 bit parmesanost 1 st ägg Tina smördegsplattor. Kavla ut smördegsplattorna till cirka dubbel storlek och dela dem på längden. Pensla plattorna med uppvispat ägg. Riv parmesanost på plattorna och rulla ihop dem på längden. Skär i bitar. Grädda i ugn i 225 grader tills sticksen fått lite färg. Pensla sticksen med ägg och doppa dem i riven parmesan Visst var det den de lagade i Halvåtta hos mig. Såg ut att vara sååå gott ... men kajplök har vi inte här.
netaave
24-04-2010, 12:05
CITAT (netha @ 23-04-2010, 23:32)  Visst var det den de lagade i Halvåtta hos mig. Såg ut att vara sååå gott ... men kajplök har vi inte här.  Ja visst är det den, nu har jag ordnat så jag ska få färdiga plantor av löken, hoppas jag får dom att ta sig också. Ska vara härdig till zon 4. Den går tydligen utmärkt att torka och någon hade sett torkad på en kryddsight också, kanske nåt för dig.
Jag måste tipsa igen om kirskålssoppan. Kersen luktar inte så gott som färsk men tillredd är den god. Jag gör ungefär som spenatsoppa och sen ägghalvor i. Nässlorna  kommer ju snart också. De får absolut högsta betyg av mig både när det gäller spenat, mangold, kirskål o.s.v. [attachment=49311:Hembakat...20100423.JPG]
netaave
25-04-2010, 13:22
CITAT (zissi @ 24-04-2010, 13:37)  Jag måste tipsa igen om kirskålssoppan. Kersen luktar inte så gott som färsk men tillredd är den god. Jag gör ungefär som spenatsoppa och sen ägghalvor i. Nässlorna  kommer ju snart också. De får absolut högsta betyg av mig både när det gäller spenat, mangold, kirskål o.s.v. [attachment=49311:Hembakat...20100423.JPG]
netaave
25-04-2010, 13:41
Soppa på blomkål och/eller broccoli
Till 4
¾ kg blomkål och/eller broccoli 1 lök eller purjo 1 liter vatten salt 2 hönsbuljongtärningar 1 dl grädde
1 dl riven ost eller ½ ask färskost
Hacka löken Ansa grönsakerna, skiva stockar och skaft, dela det andra i buketter. Koka lök och stockarna i en halvliter av vattnet i 5 min Tillsätt buketterna och koka 5 min till eller tills allt är mjukt. Häll av och spara kokspadet späd upp till 5 dl. Mosa eller mixa grönsakerna i kastrullen, tillsätt kokspad, resten av vattnet och buljongen. Koka upp o låt buljongen lösa upp sig. Tillsätt grädde och låt den koka med en kort stund. Rör ner osten och rör tills den smält. Smaka av!
netaave
26-04-2010, 21:24
Hittade ett recept på
Nässelsoppa
2 liter nässlor vatten + salt 1/2 gul lök 2 msk smör 2 msk mjöl 9 dl grönskasbuljong 1 dl vispgrädde salt, peppar, ca 1/2 dl gräslök
Serveras med ägghalvor och bröd
Skölj nässlorna noga i flera vatten Lägg i kokande saltat vatten, koka 5 min och häll sen ut kokvattnet Hacka nässlorna och fräs dom i smöret tillsammans med löken strö över mjöl, rör om och spä med buljongen lite i taget Småkoka 5 min Tillsätt grädden och smaka av med salt o peppar Mixa den slät och skummig Strö över hackad gräslök vid serveringen
Vi har ofta ont om tid, denna fusksoppa går snabbt och lätt att göra.
5 dl Kelda tomatsoppa 1 paket hotdogs - skurna i bitar Kokta makaroner (1 majs brk)
Värm soppan och korvbitar i en kastrull, blanda i makaronerna och majs om man vill ha det.
malcolm
10-07-2010, 16:37
KORVSOPPA
8 - 10 potatisar 2 purjolökar 8 - 10 morötter 800 g Falukorv 2 buljongtärningar salt o. svartpeppar persilja
Skala potatis och morötter, skär potatisen och morötter i 1 cm tjocka skivor och falukorven i stavar. Lägg detta i en stor gryta/kastrull. Skölj av purjon och skär dem i 1½ cm tjocka skivor, smula över buljongtärningarna och lägg i falukorvsstavarna, fyll på vatten så det knappt täcker, allt vätskar av sig sedan så det blir mer spad. Låt alltsammans koka upp och koka tills rotfukterna ä mjuka, ca. 20 minuter. Salta och peppra mot slutet och strö över hackad persilja, smaka av. Det är inte kritiskt med mängderna som angetts utan man kan göra lite som man vill.
Soppan är god och matig och serveras med fördel tillsammans med knäckebröd med ost på
Vi åt gazpacho för första gången någonsin i vecakn och det var supergott! Det är ju en kall soppa så det passar ju så bra nu i värmen. Köpte en bok i Spanien och här är det receptet:
GAZPACHO
250 g vitt bröd, lagda i vatten 400 g passerade tomater 1 paprika 50 g gurka 1 dl olja 1 msk vinäger salt lite socker
Kör allt i matberedare och sila det sedan. Ställ i kylskåpet ett par timmar. Servera med krutonger och tärnade grönsaker och hårdkokt ägg (fast vi uteslöt ägget). Vill man ha det riktigt kallt kan man ha i isbitar.
HrKantarell
19-03-2011, 02:29
Hejsan, Har en sida där det finns recept på bl a kantarellsoppor av olika slag. Kantarellrecept.se[attachment=59019:kantatrell_50px.png]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|