CITAT (Simplicity @ 08-03-2010, 15:31)

Är ju alltid lätt att engagera sig i saker som befinner sig en bit ifrån vår horisont...
Ofta tillkommer ju en viss mytbildning och sagoskimmer som saker i vår närhet inte besväras av...
Kan som ett exempel nämna de holländare som för ett antal år sedan gjorde uppror mot finska skogsägares avverkningar i norra Finland. Finländarna gjorde väl i sina ögon inget anmärkningsvärt, men var nog rätt förvånade över att det kom holländare dit och bråkade med dem.
Är ju alltid lätt att sitta i ett annat land och förfasa sig över hur andra människor uppför sig. Men har man inte hela bilden blir det ju ganska märkligt...
Nä.. jag tycker väl inte heller att man ska jaga småfåglar... De är ju rätt söta, de små pippisarna... Men vad jag minns från när jag har varit på Malta, så är det väl bara en viss sorts småfågel de jagar och inte alla, urskillningslöst och i vilka mängder som helst? Är det frågan om flyttfåglar som tilbringar häckningsperioden här uppe kan de ju inte heller ha ungar vid jakten?
Sen finns det säkert personer här och annorstädes som skrivit på men som glatt släpper ut sin katt att jaga småfåglar, även när dessa häckar. För fågeln kvittar det nog om den skjuts på Malta eller blir kattmat i Sverige. Fast det en annan frågeställning.