Flaxxs:
Hmmm... Det känns som om jag är riktigt dålig på att förklara, men jag gör ett försök till.
CITAT
vi har ljus på vintern ja, som för oss människor är ljust. för växterna däremot är det knappt något ljus alls även om solen skiner på dagen så är det en blek sol som försvinner tidigt på dagen.i ett vanligt växthus har du ju ljus från sidorna också. som man nog missar här.
på vintern är väl solen ganska låg ? och undra verkligen om det kommer ner ljus på vintern, på sommaren står ju solen högre och kan lysa ner i en grop. men på vintern kanske den bara lyser på toppen av det nedgrävda växthuset och om inte solen kommer åt ordenligt så får man ju inte ''värmeeffekten'' av solen på vintern.
Just det, det var därför jag sa i mitt förra inlägg att man får fortfarande anpassa de växter man odlar till det tillgängliga ljuset. Men du kan odla precis lika mycket i ett underjordiskt som i ett ovanjordiskt växthus under en given årstid, vilket förklaras i de länkar jag gett. Dessutom förklaras ljusoptimeringen i länken jag angav ovan, som jag nu ger
här igen. Detta betyder att du får nästan full belysning även när solen står som lägst på himlen (Winter solstice). Dvs att du sluttar taket i 90 grader mot solens högsta punkt mellan 21- 24 december.

CITAT
däremot på vintern blir det ju bra (jämn och varmare temp vad jag tror, jag har aldrig odlat så, så jag vet inte exakt hur det skulle gå). och då funkar det säkert att övervintra i och att odla i ev man ger extra ljus.
Precis, det är det som är poängen

CITAT
men likadnat där jag vet inte vilken temp som det kommer hålla, i dalar blir det ju kallt på vintern så i ett sådant här växthus nedgrävt kanske man får kallras. vad vet jag, att det samlas kyla i ''gropen'' är ju inte bra.
Ja denna effekten är ju välkänd, och det är vad som händer om man skulle ta bort taket under vintern, för då låter man kylan komma ner, och det är som du säger, inte bra. Men varför skulle man göra det???
CITAT
på sommaren så finns det ju växter som vill ha det varmt på dagen och inte svalt, plus mycket ljus.
Ja, och det är ju precis vad de får i så fall. Återigen som jag sagt ovan, så blir det inte KALLT på sommaren. Men det blir ju inte heller så varmt att växterna skulle börja dö. Men det beror ju återigen på vilka växter man väljer. Du kan fortfarande inte odla växter i en Walipini som du inte kan odla i ett vanligt växthus. Dessutom kan du bygga det så du kan vädra OM det ändå skulle bli för varmt, precis som i ett vanligt. Poängen är alltså en jämnare temperatur överlag. Varmare när man behöver det, och svalare när man behöver det, enligt självreglering året runt.
CITAT
det jag funderar på är om en växthus nedgrävt i jordytan (inte underjordiskt) skulle klara av att ge den behövliga värmen för frukt och bra utveckling (många odlar ju chili och ingefära och andra mer värmekrävande växter). jag har som sagt aldrig odlat i sådant så jag kan inte veta om det ger tillräckligt med värme och ljus.
Vad menar du med skillnaden på nedgrävt och underjordiskt? Har du inte sett ritningarna ens? Det är inte ett rum under jorden, det har ett transparent tak...... Jag förstår inte vad du inte förstår

Jag har kallat det 'underjordiskt' i denna tråd, men nedgrävt eller nedsänkt är bättre ord.
CITAT
för normalt sett när man gräver i jordytan på sommaren så brukar ju den vara sval.
Huvudet på spiken! Ännu en gång vad som förklarats ovan. Detta hjälper alltså till att undvika överhettning.
Redigerat av padde: 13-01-2010, 00:07
Om gräset är grönare på andra sidan, vattna din egen gräsmatta.