Ni vet väl alla hur det är... Man åker från jobbet och är hungrig, och rätt vad det är svänger man in på ett hamburgerhak och tar en ohälsosam meal i stället för att hålla sig i skinnet, åka hem och äta riktig mat.
Eller när man råkar låta tv:n stå på trots att man egentligen inte längre tittar.
Eller väljer bort kravmärkta produkter av ren vana eller för att de kostar en krona mer eller så.
Eller inte tänker på att släcka lampan när man lämnar rummet...
Eller äter den där chokladkakan när man blir sugen i stället för att ta sig ett äpple.
Listan kan göras oändligt lång... Det finns så många små val vi kan göra för att förbättra vår egen hälsa, för att förbättra miljön och minska vår negativa påverkan på närmiljö och natur.
Visst syndar jag... Ofta låter jag tv:n stå på trots att jag inte egentligen tittar eller bryr mig om vad som visas. Det borde jag sluta med. Jag glömmer ofta att släcka lampan när jag lämnar rummet. Jag handlar ofta oekologisk mat bara för att min sambo tycker att krav-märkt är slöseri med pengar.
Men jag vill verkligen bättra mig! Jag stängde precis av tv:n. Jag har den senaste veckan övergått till att handla mer inhemska rotsaker och grönsaker och gör matlådor med hälsosam mat till både mig och karln min.
Vilka andra känner som jag! Kan vi inte använda den här tråden till att bekänna våra brister, och peppa varandra till att göra bättre! Skriv gärna här när du känner att idag gjorde jag ett bra val. Eller skriv när du känner att du gjorde ett dåligt val, förklara varför och så kanske vi gemensamt kan uppmuntra till bättring? Det här handlar inte om att vi ska döma någon. Alla syndar vi på något sätt. Jag menar snarare att vi ska ha den här tråden som en pepptråd där vi med positiv feedback kan uppmuntra varandra till att göra bra val, för både oss själva, våra medmänniskor och naturen! Och komma med massor av bra tips!
Är ni med mig?
Redigerat av Fny: 11-03-2010, 08:37