Idag (egentligen igår nu...) (1) så såg jag faktiskt blåvinge, faktiskt den första jag ha sett "live", (2)något som jag först trodde var nässelfjäril, men sen såg jag att hela var orangefärjad, med massor av mörka nerver (eller vad de är), (3) något som såg ut som luktgräsfjärilen men verkade vara lite annorlunda, det fanns bl.a. inte mer än en (kanske två prickar eller "ögon" som satt precis bredvid varandra) prick, ungefär på samma plats som där de två prickarna längst fram sitter på luktgräsfjäril och hade samma form och samma färg(liksom hela denna fjäril hade gemensamt med luktgräsfjäril, att den hade samma färg och ganska exakt samma form också), jag såg bara ihopfällda vingar, den flög snabbt iväg så att jag inte hann uppfatta detaljer på vingarnas ovansida...
Jag såg även andra fjärilar, men de kan jag inte beskriva noggrannt, har mer eller mindre glömt av hur de såg ut...
På ängen fanns det bl.a. åkerfibblor tror jag att de heter, rölleka (jag såg faktiskt även en ljusrosa variant!), rödklöver och andra ärtväxter... Det det fanns mest av var åkerfibblor.
--------------------
Mvh Alexander i Töreboda
|