Jag ger mig inte på att försöka berätta med egna ord om vad det innebär. Det här är saxat från följande sida på nätet. Mer information finns på länken. Det är en ganska omfattande förklaring så jag tar bara med en liten bit här.
Kraniosakral"KranioSakral terapi är en mjuk metod att behandla skallens och ansiktets alla ben i förhållande till ryggradens kotor ända ner till bäckenet och korsbenet. Stort fokus hålls på deras samband till den yttersta av de tre hjärnhinnorna, som kallas hårda hjärnhinnan (Dura Mater), och som finns inne i kraniet och i ryggradskanalen ända ner till sakrum/korsbenet. Man rättar till små felställningar som i sin tur påverkar och påverkas av precis allt i hela kroppen. Det gör man genom att väldigt uppmärksamt känna in små rörelser i kroppen och följa kroppen dit den själv vill. Man behandlar alltså med minsta möjliga motstånd, och därför kan man komma väldigt djupt med den här tekniken. Kroppen visar själv vad den vill ha för behandling, så kroppen guidar in mig och visar kroppens minsta restriktioner."
Det här har jag saxat från en annan sida.
Kraniosakral terapi"Man kan behandla/lindra många problem som kan uppstå i kropp och själ. Några exempel är: stress, trötthet, huvudvärk, migrän, axel-, nack- och ryggbesvär, ledbesvär, whiplashskador, kronisk smärta, koncentrationssvårigheter, dyslexi, fibromyalgi, utmattningsdepression, tinnitus, magbesvär, inflammationer, nedstämdhet, depression, kraftlöshet.
Kraniosakral behandling kan nyttjas förebyggande, behandlande och rehabiliterande."