CITAT
Nu försvarar inte jag sådan djurhållning. Men, det är vi konsumenter som gör att bönderna måste sattsa i sådana stora projekt. Vi kräver svenskt kött till importpriser, djuren i många andra länder lider mer än dom svenska. Dom svenska köttprodusenterna får en bråkdel av vad vi betalar i affären, ha det i tanken innan ni häver skit över "bönderna". Deras vinnstmarginal blir mindre och mindre, men priset i affären blir högre och högre, har dom otur får dom tillochmed betala för det slaktade djuret, pga olika kvalitets bedömningar. Men det köttet går säkert ut till konsument till fullpris (det sista är min egen uppfatning, inget som jag kan bevisa).
Som jag skrev i början, jag försvarar inte den här typen av djurhållning, men den var väntad...
Personligen köper vi aldrig lamm i affären. Köper lokalproduserat i närheten. Färdigkryddade sedan födseln då dom går på ört-rika marker nära havet så mindre salt går åt vid tillagning.
Bra sagt.

Det är viktigt att inse att problemet inte är enkelt, det går inte bara att skylla på bönderna och tro att dom bara gör det pga bristande omtanke.
I grund och botten så är det ju konsumenterna som bestämmer, det måste vi minnas. Vad vi som konsumenter väljer att lägga våra pengar på, vad vi väljer att stödja, och vad vi INTE väljer att stödja.