Nej... har det gått så långt så att man som bonde enbart ser djuren som kött och inkomst då är det faktiskt dags att lägga ner verkamheten, öppna mekanisk verkstad och börja jobba med plåt och stålrör istället. Att tycka om djuren och vilja deras absoluta bästa måste väl ändå vara en grundsten för att jobba med dem?
Både får och grisar kan gå ute året runt om de har vindskydd. Även sällskapskaniner mår faktiskt bäst av att vara ute året runt om de får en bra vinterbur att vara i. Henriks får går inne under vintermånaderna, har gott om plats och ordentlig halmbädd, mest på grund av att det är så slabbigt i hagarna, men så snart gräset spirar och det finns bete kommer de ut och där går de fram till oktober/november. Därefter skickas lammen på slakt och tackorna och baggen kommer in. Nu är det ju så att det är inga små stelbenta ulltussar som slaktas och hamnar i frysdisken, utan det är ganska svårt att se skillnad på vilka som är får och lamm. Åtminstone för en gröngöling som mig. De som håller på med det ser säkert stora skillnader. Henrik har sina får mest för att hålla sina marker öppna. Fåret är ett trevligt och smidigt djur.
Jag å min sida har planer på att ge Scan det långa fingret och fixa slakt och försäljning på gården, just för att jag har ALLT emot djurtransporter och industriell djurhantering, men än så länge är det inte mina får och vi har inte de utrymmen som krävs för den typen av hantering. Det är mycket som måste fixas innan det blir verklighet.
Jag tror också att det är många fåruppfödare som har fåren som landskapsvårdare och jag misstänker att den gode ordföranden som så fryntligt uttalade sig i radion om sund djurhållning i stallar kommer att få det ganska hett om öronen av sina medlemmar.
|