Det är absolut inte för sent att så tomater. Bäst är det så klart att placera sådden så ljust som möjligt. I ett ljust fönster eller i ett uppvärmt uterum (rumstemperatur). Själv bort jag på nedre botten i Stockholms innerstad och har kanske 2-3 soltimmar om dagen. Jag använder tillägsbelysning iform av glödlampa (specialgjord för växter med kelvintal över 6000) som jag satt i en ikeagolvlampa. Jag sätter i mitten av mars varje år och har aldrig haft problem med gängliga tomater.
Mitt tips är att inte plantera om för ofta. Sätt alltid rotklumpen i botten av den kruka du ska omplantera i och sen fyll på med jord. På så vis får du stadiga och feta plantor som ger bra med skörd. De sitter också bra i krukan eftersom de har rötter från botten och upp (nya rötter växer från stammen när den kommer under jord).
De misstad jag gjord är att ta ut dem för sent. Ingenting kan slå riktigt solljus och förra året var jag en riktig mes. I år ska jag ta ut och in plantorna samt sätta ut dem redan i mitten av maj, men givetvis ha väv på natten så att de inte fryser.
De brukar få blommor först när de kommer ut i riktigt solsken så ju tidigare de får mycket sol desto tidigare får du ätfärdiga tomater.
Lycka till!
|