Medlem
Antal inlägg: 521
Medlem nr: 1 914
Jag läste någonstans en trädgårdsexpert som sade att stockrosor ej kan betraktas som annat än ettåriga, då de nästan alltid får rost... Nu har mina stockrosor som jag drev upp från frö förra året, och som iår har jättestora knoppar, massor av rost....
Kan man undvika rost, varför drabbas just stockrosor så hårt, skall man undvika att odla stockrosor helt och hållet? Man kan ju inte plocka bort varenda blad, eller blomknoppen heller för den delen... OCh ettårig, stockrosor blommar ju aldrig förrän andra året?
Medlem
Antal inlägg: 241
Medlem nr: 3 860
Jag har läst i någon av trädgårdstidningarna att det i princip alltid blir rost på stockrosorna om man en gång haft angreppen (och det är tydligen mer regel än undantag att stockrosor får rost). Orsaken skulle vara att rostsporerna övervintrar i jorden och när våren kommer skuttar de raskt upp på de nya, fräscha stockrosorna. I samma tidning stod de att man har sett att stockrosor som växer mellan kullerstenar klarar sig mycket bättre från rost, förmodligen för att sporerna inte kan övervintra lika gynnsamt på sten som i jord.
Trist information, tyvärr, jag gillar också stockrosor men med blad, inte helt kala stänglar där rosten tagit varje blad, blä...