Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gardenia, Hur får jag min gardenia att blomma?
          ceko
          Inlägg 24-03-2010, 09:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 28 581

Hej,

Jag har en gardenia som är helt överfull med blomknoppar, men de slår aldrig ut. Det har varit knoppar sedan i början av januari och visst har de blivit större men sedan händer inget. Ibland blir knopparna även gulaktiga och trillar till sist av. sad.gif Jag ser till att hålla jorden fuktig (vattnar nästan varje dag) och den får krukväxtnäring en gång i veckan. Är det för många knoppar för att den ska orka blomma eller ska den ha någon viss typ av näring? Den står i ett fönster som vetter mot öst.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          ingrids
          Inlägg 24-03-2010, 09:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Hej, jag undrar om du helt enkelt ger din gardenia för mycket vatten. Jag, som är vansinnigt slarvig med vattning, kom hem till en gardenia full med knoppar som var så torr att knopparna slokade. Två dagar efter en rejäl dos vatten hade två av knopparna slagit ut och fler verkar vara på g. Ett par har jag förlorat till torkan, men de blir bruna, inte gula. Näring tror jag den fick första gången i år för tre veckor sedan, vilket påminner mig om att det nog är dags igen. Min gardenia står i ett västerfönster, mest för att enda andra alternativet är norr, och förra året glömde jag ställa ut den på grönbete men annars står den ute i halvskuggigt läge på sommaren.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 07:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon