CITAT (Finn Klematis @ 26-03-2010, 20:41)

Några förslag.
Valge Daam, Rouge Cardinal, Rüütel,Minister, Semu,Teksa,
Tentel,Pöhjanael, Riistimägi , Uno Kivistik och Ashva.
Hej Finn!
Tack för alla dina tips, jag vet nu att U-Jord är bra, bör inte täcka marken med något och helst inte skugga heller. Det blir då konkurens om fukt och näring och behövs endast i varma söderlägen.
Dina förslag är klart intressanta, men vart hittar man plantskolor med stort sortiment?
När vi valde de sorterna vi nu redan köpt, kollade vi faktiskt längd. På ex Jackmanii står det 2 - 2,5 m för vi vill ju verkligen att staketet och spaljen ska täckas, helst även att vi också får pergolan i toppen bevuxen.
Så när en så rutinerad klematis entusiast som du säger att de inte håller måttet så blir jag givetvis fundersam, vad menas med den längd som anges på plantan hos planskolan. Är det att tolka som absolutlängsta efter att plantan etablerat sig under flera år?
Hur tänker du? Det är ju oerhört värdefull information innan de planteras (om de nu överlevt) de kan ju få pryda tädgården på annat håll.
När du säger blommning samtidigt så självklart kan jag föreställa mig en vägg prydd av vackra färger och former. Så det är helt klart en intressant tanke.
Tack!
Redigerat av Tigerhumla: 27-03-2010, 09:34