Jo jag håller med om att livsstilen i det här landet med mkt snabbmat och mycket tillsatser i maten gör att medelvikten höjs, inte bara för unga.
Där har vi väl ett ansvar för våra egna hälsor allihop.
Men det är inte bara intag som avgör om du blir överviktig, det kan vara arv, det kan vara miljö. Det kan naturligtvis också vara okunskap.
Men det finns också en del med endokrina och metabola sjukdomar. Där personer normalt äter hur bra och välbalanserat som helst men ändå kan bli riktigt feta. Det är oftast dom som får det dallrande fettet, vi andra kanske får det mer i fast form

Panhypotitutarism är en sån sjukdom och den har jag i min omedelbara närhet så jag vet vad jag pratar om till skillnad från andra här.
Ok att just dom är en låg procent, ca 7 nya fall i Sverige varje år, men hur kan du veta att den person du ser inte är en av dom?
Och det är inte enda diagnoserna som orsakar fetma, visa diabetes som Diabetes Insipidus kan också göra det.
Sen har vi gruppen med rörelsehinder, personer som ofta blir lite utanför för dom inte hänger med kompisarna, dom klarar det helt enkelt inte p.g.a. sitt funktionshinder. Har man då lätt för att gå upp och inte kan röra sig så bra, kanske inte tar sig ut för man har ingen att vara ute med. Då kan det nog bli tämligen feta individer där också.
Äter gör man ju inte bara för att överleva, vi äter för att leva också och för vissa är mat lika med livskvalité.
Så länge vi inte vet orsaken till de individers fetma vi stöter på så tycker jag man ska bemöta dom med respekt, hjälpa till med det man kan, erbjuda en sittplats, hålla upp en dörr och kanske ge dom ett leende, det kan vara det enda leendet dom får den veckan.
Vet man att en människa tuggar i sig pizza, strips, tårta m.m. flera ggr i veckan och ser ut därefter kanske man ska erbjuda sitt sällskap, erbjuda sig gå med på en promenad som sällskap, hänga med till simhallen m.m. Kanske rent av bjuda på middag om man är så bekanta och laga en annan sorts mat. Vad man däremot inte ska göra är att förfasa sig, prata om sin egen vikt eller den här personens vikt utan helt enkelt bara vara en medmänniska, det kanske inte behövs mer.
Redigerat av netaave: 27-03-2010, 16:15