|
Gossen Ruda
26-03-2010, 20:22
Det jag såg var en tjej som gick in på konditoriet före mig när som vanligt skulle hämta mitt beställda bröd. Hon gick inte, hon vaggade fram. Hon var inte tjock, hon var inte fet, hon var oformligt fet. Rund som en boll. Benen var som oformliga uppsvällda korvar där späcket dallrade för varje steg. Otroligt tragiskt att se. Det blev inte bättre när hon vände sig om och tog en nummerlapp och jag såg ansiktet, hon var ju söt bakom späcket och förmodligen inte över 20 år. Hur kan man bli så fet i så unga år? Inte blev det bättre när jag såg vad hon skulle ha, en prinsesstårta. Det skulle inte förvåna mig det minsta om hon skulle trycka i sig den själv. Hon borde in på tvångsvård på vattendiet i ett halvår för försök till utdraget självmord.
Visst blir man ledsen....förmodligen är det en ung kvinna som inte mår bra och inte själv klarar att ta tag i sin situation....visst behöver hon hjälp men inte i form av tvångsvård utan hjälp till att må bättre....
zaaritha
26-03-2010, 20:35
Arma tjej! Hon lider säkert av sin fetma! Det gör mej så ont.....
mamamaggan
26-03-2010, 20:51
Visst är det synd om henne . Hon kanske har en sjukdom , fysisk eller psykisk , som gör att hon blir tjock ?
Irene_L
26-03-2010, 21:00
CITAT (Gossen Ruda @ 26-03-2010, 20:22)  ..... Det skulle inte förvåna mig det minsta om hon skulle trycka i sig den själv..... Och jag blir beklämd av att se denna kommentar!!! Du vet inget om henne och varför hon har blivit så kraftig!!
Huggorm
26-03-2010, 21:06
CITAT (Irene_L @ 26-03-2010, 21:00)  Och jag blir beklämd av att se denna kommentar!!! Du vet inget om henne och varför hon har blivit så kraftig!!  Det har han väll inte påstått heller? Hur det har börjat vet vi inte, men det är ju inte osannolikt om hon äter hela tårtor själv, man blir ju inte så fet av att äta sallad.
Förstår precis hur Ruda tänker... Så brukar jag också känna när jag ser föräldrar av större modell ge sitt dito barn en jättestor glass eller bakelse. Tycker synd om ungen.
Ok, jag kanske inte ska säga så mycket eftersom jag är smal, spinkig, tanig, planka, smärt och allt vad jag nu har blivit kallad rakt i ansiktet... Men fortfarande så är det ju trist och tråkigt att folk mår så dåligt psykiskt att kroppen ska behöva ta så mycket stryk.
mamamaggan
26-03-2010, 21:19
CITAT (Huggorm @ 26-03-2010, 21:06)  Det har han väll inte påstått heller? Hur det har börjat vet vi inte, men det är ju inte osannolikt om hon äter hela tårtor själv, man blir ju inte så fet av att äta sallad. Man kan faktiskt bli fet av sallad, beror på hur mycket kolhydrater det är i grönsakerna. Håller också med om att vi inte vet om hon skulle äta ens en liten liten bit av tårtan. Sedan kan det faktiskt finnas en sjukdom bakom , vad vet vi ? Tycker inte vi ska spekulera i att hon så att säga får skylla sig själv . Vi vet inte ett dugg om henne eller vad som ligger bakom hennes vikt. Vi kan väl nöja oss med att konstatera att det är väldigt tragiskt att hon har det som hon har det ?!
*Stintan*
26-03-2010, 21:22
CITAT (Irene_L @ 26-03-2010, 21:00)  Och jag blir beklämd av att se denna kommentar!!! Du vet inget om henne och varför hon har blivit så kraftig!!  Jag håller med dig för det låter lite som "skyll dig själv eller skärp dig". Det är nog jobbigt att vara överviktig utan att behöva höra kommentarer i den vägen vilket hon säkert får då och då.
herkules
26-03-2010, 21:30
det var väl typiskt att du skulle se denna motbjudande feta människa på konditoriet och inte vid grönsaksdisken på ica ..
Gossen Ruda
26-03-2010, 21:38
Jo, ingen här vet varför. En förklaring kan vara att hjärnans belöningssystem löpt amok, hon mår bättre ju mer hon äter. Jag kommer osökt att tänka på mr Kreosot i Monthy Pythons Meningen med livet. Han som exploderade efter ett litet chokladflarn. Jag skall kolla med expediterna i konditoriet på tisdag om de vet något mer om flickan, hon verkade vara känd där. Precis som jag, fast detta av andra orsaker.
Jag minns en tjej i Göteborg för några decennier sen som allmänt var känd som Kungsgatans hora. Anledningen till detta smeknamn var att hon ofta vandrade gatan fram i minimal blus och löjligt kort kjol med midjan bar. Midjemåttet var ofantligt, hon var alltså fet. En förklaring kanske var det som en av mina arbetskamrater såg när han råkade befinna sig på samma café där hon satt. Framför sig hade hon ett fat med gräddbakelser som hon bara tryckte i sig, môlade som vi säger här. Hon hade definitivt råkat lämna stalldörren öppen och det var samlade bedömningen som pekade på detta.
Aqvakul
26-03-2010, 21:45
Jag uppskattar inte inlägg som tangerar avdelningen "lyteskomik". Ruda, vad var din avsikt med att starta den här tråden?
*Stintan*
26-03-2010, 21:46
CITAT (Gossen Ruda @ 26-03-2010, 21:38)  Jo, ingen här vet varför. En förklaring kan vara att hjärnans belöningssystem löpt amok, hon mår bättre ju mer hon äter. Jag kommer osökt att tänka på mr Kreosot i Monthy Pythons Meningen med livet. Han som exploderade efter ett litet chokladflarn. Jag skall kolla med expediterna i konditoriet på tisdag om de vet något mer om flickan, hon verkade vara känd där. Precis som jag, fast detta av andra orsaker.
Jag minns en tjej i Göteborg för några decennier sen som allmänt var känd som Kungsgatans hora. Anledningen till detta smeknamn var att hon ofta vandrade gatan fram i minimal blus och löjligt kort kjol med midjan bar. Midjemåttet var ofantligt, hon var alltså fet. En förklaring kanske var det som en av mina arbetskamrater såg när han råkade befinna sig på samma café där hon satt. Framför sig hade hon ett fat med gräddbakelser som hon bara tryckte i sig, môlade som vi säger här. Hon hade definitivt råkat lämna stalldörren öppen och det var samlade bedömningen som pekade på detta. Men jösses Ruda "kolla med expediterna"?????? Hur sjutton är du funtad egentligen? Vad har du med den tjejen att göra?
Meriona
26-03-2010, 22:05
Ja i det här fallet kan jag nog säga att jag inte hade kopplat tårtan till flickan, hon kanske köpte den till sina arbetskamrater för att fira nånting, vem vet. Men när man handlar på storköp och ser supersized mamma och dito pappa och sedan dito barn, så kan man inte undvika att blickarna dras till deras shoppingvagn, och det ÄR oftast mycket chips, kakor, osv osv. Så i de fallen kanske frågeställningen är riktig, men den här tjejen vet vi inte så mycket mer om än att hon köpt en tårta. Det gjorde jag förra veckan också, representationsfika. Jag är lite tjock, tänk om nån trodde att jag skulle äta den själv?
Gossen Ruda
26-03-2010, 22:12
Tråden startades för att jag behövde skriva av mig, jag reagerade på det jag såg. Eftersom många har funderingar om det hela kan nog en liten fråga på konditoriet klargöra en del, mina farhågor exempelvis. Jag tänker dock inte göra något aktivt i saken. Jag är mångårig kund på stället så själva frågandet är inget problem, en av expediterna bor exempelvis så jag har ögonkontakt med hennes hus.
herkules
26-03-2010, 22:13
har vi öht med att göra vad andra människor stoppar i sig? titta i andras kundvagnar, prata m expediter - det måste finnas annat att lägga sin energi på.
Meriona
26-03-2010, 22:14
Ja i det fallet med feta familjen som jag nämnde så kan man möjligen ha nåt med det att göra, att ge barnen en felaktig uppväxt tycker jag är sorgligt.
*Stintan*
26-03-2010, 23:45
CITAT (Gossen Ruda @ 26-03-2010, 22:12)  Tråden startades för att jag behövde skriva av mig, jag reagerade på det jag såg. Eftersom många har funderingar om det hela kan nog en liten fråga på konditoriet klargöra en del, mina farhågor exempelvis. Jag tänker dock inte göra något aktivt i saken. Jag är mångårig kund på stället så själva frågandet är inget problem, en av expediterna bor exempelvis så jag har ögonkontakt med hennes hus. Hade jag en anställ i min butik som började prata om mina kunder med andra kunder så skulle personen få sparken! Ingen här mer än du har funderingar om den där tjejen. Och ingen, inte ens du, har något med henne att göra.
Gossen Ruda
27-03-2010, 07:33
CITAT (herkules @ 26-03-2010, 22:13)  har vi öht med att göra vad andra människor stoppar i sig? titta i andras kundvagnar, prata m expediter - det måste finnas annat att lägga sin energi på. Jo, egentligen är detta en ren bagatell. Jag borde låta henne äta ihjäl sig utan att reagera. Det är lika löjligt som att engagera sig i avskjutningen av rovdjur.
Irene_L
27-03-2010, 08:31
CITAT (Gossen Ruda @ 27-03-2010, 07:33)  ...... Jag borde låta henne äta ihjäl sig utan att reagera..... Vad hade du tänkt att göra då??? Gå fram till henne nästa gång du ser henne eller ta reda på var hon bor och åka dit??? Tänk om hon också läser på Odla...det kan inte vara roligt för henne att få se en sån här tråd!!! Du vet ju inget om henne!!
Huggorm
27-03-2010, 08:42
Det märks att det är ett känsligt ämne det här. Normalt verkar folk här på forumet vilja göra allt för att hjälpa sina medmänniskor, men när det gäller en person som fått ätstörningar verkar det vara strutsmetoden som gäller. Huvudet i sanden, låtsas som ingenting och låt stackaren äta till hjärtat ger upp. Ett sådant problem som sjuklig fetma är inget som man hjälper folk ur, sådant skall tydligen lösas helt på egen hand.
Irene_L
27-03-2010, 08:46
Och du tror att det hjälper tjejen att det skrivs om henne här på forumet???....det tror inte jag!!!
herkules
27-03-2010, 08:47
CITAT (Huggorm @ 27-03-2010, 08:42)  Det märks att det är ett känsligt ämne det här. Normalt verkar folk här på forumet vilja göra allt för att hjälpa sina medmänniskor, men när det gäller en person som fått ätstörningar verkar det vara strutsmetoden som gäller. Huvudet i sanden, låtsas som ingenting och låt stackaren äta till hjärtat ger upp. Ett sådant problem som sjuklig fetma är inget som man hjälper folk ur, sådant skall tydligen lösas helt på egen hand. jag tror hon är jäkligt medveten om att hon är fet - hur ska främmande människor kunna hjälpa henne? genom att få höra skvaller av butikspersonalen på konditoriet? jo, det hjälper ju säkert mycket.
Aqvakul
27-03-2010, 08:52
CITAT (Huggorm @ 27-03-2010, 08:42)  Det märks att det är ett känsligt ämne det här. Normalt verkar folk här på forumet vilja göra allt för att hjälpa sina medmänniskor, men när det gäller en person som fått ätstörningar verkar det vara strutsmetoden som gäller. Huvudet i sanden, låtsas som ingenting och låt stackaren äta till hjärtat ger upp. Ett sådant problem som sjuklig fetma är inget som man hjälper folk ur, sådant skall tydligen lösas helt på egen hand. Man får hoppas att det finns vänner och familj som kan stötta. Men att göra en rolig historia av det och att skvallra lite med personalen på konditoriet, hjälper henne inte ett dugg- tvärtom. Fy fan!
Huggorm
27-03-2010, 08:53
Egentligen är det väll lika bra att ignorera problemet. Det är ju överbefolkning i världen idag, så om en kvinna äter ihjäl sig är det bra, då blir det inga barn födda av henne. Det är bättre vi koncentrerar oss på att bevara rovdjuren, dom har päls och är söta.
Aqvakul
27-03-2010, 08:54
CITAT (Huggorm @ 27-03-2010, 08:53)  Egentligen är det väll lika bra att ignorera problemet. Det är ju överbefolkning i världen idag, så om en kvinna äter ihjäl sig är det bra, då blir det inga barn födda av henne. Det är bättre vi koncentrerar oss på att bevara rovdjuren, dom har päls och är söta. Snacka om att jämföra äpplen och bananer...
Huggorm
27-03-2010, 08:55
CITAT (Aqvakul @ 27-03-2010, 08:54)  Snacka om att jämföra äpplen och bananer...  Men jag hoppade över päronen den här gången
CITAT (Aqvakul @ 27-03-2010, 08:52)  Man får hoppas att det finns vänner och familj som kan stötta. Men att göra en rolig historia av det och att skvallra lite med personalen på konditoriet, hjälper henne inte ett dugg- tvärtom. Fy fan! Lägg av! Konstig humor du har om du tycker att Ruda gjorde en rolig historia av detta. När jag var liten fanns det nåt som kallades "elefantsjuka", vet inte om det finns nåt sånt idag, men det sas så om en "jättestor" tant. Såg henne framför mej när jag läste beskrivningen av den här tjejen. Så sorgligt....
Aqvakul
27-03-2010, 09:25
CITAT (Berith @ 27-03-2010, 09:09)  Lägg av! Konstig humor du har om du tycker att Ruda gjorde en rolig historia av detta. Ja, jag tyckte att han försökte göra sig lustig på någon annans bekostnad, vilket är det värsta jag vet...
CITAT (Aqvakul @ 27-03-2010, 09:25)  Ja, jag tyckte att han försökte göra sig lustig på någon annans bekostnad, vilket är det värsta jag vet... Då tycker jag att du ska läsa om tråden. Det är nog bara du som uppfattat detta som nåt att skratta åt.
herkules
27-03-2010, 09:50
CITAT (Berith @ 27-03-2010, 09:47)  Då tycker jag att du ska läsa om tråden. Det är nog bara du som uppfattat detta som nåt att skratta åt. jag läste det också som något lite putslustigt och beklämmande på samma gång. sen att det ska skvallras om feta flickan - då är liksom botten nådd.
*Stintan*
27-03-2010, 10:16
CITAT (herkules @ 27-03-2010, 09:50)  jag läste det också som något lite putslustigt och beklämmande på samma gång. sen att det ska skvallras om feta flickan - då är liksom botten nådd. Samma här och jag har mycket svårt att förstå Rudas tankegång i det här fallet.
Ni kanske tycker att den som sett flickan skulle skriva nåt i stil med "otroligt tragiskt att se"?
Aqvakul
27-03-2010, 10:28
CITAT (Berith @ 27-03-2010, 10:23)  Ni kanske tycker att den som sett flickan skulle skriva nåt i stil med "otroligt tragiskt att se"? Vissa saker verkar du tyvärr inte förstå, Berith...
CITAT (Aqvakul @ 27-03-2010, 10:28)  Vissa saker verkar du tyvärr inte förstå, Berith... Och du kunde eller ville inte svara.
CITAT (Berith @ 27-03-2010, 10:23)  Ni kanske tycker att den som sett flickan skulle skriva nåt i stil med "otroligt tragiskt att se"? Tycker ni att den som såg flickan skulle skriva så? Ruda gjorde faktiskt det men det ville ni väl inte se.
herkules
27-03-2010, 11:29
CITAT (Berith @ 27-03-2010, 10:23)  Ni kanske tycker att den som sett flickan skulle skriva nåt i stil med "otroligt tragiskt att se"? eller så borde ingen skrivit någonting för det finns inget att skriva om?
mamamaggan
27-03-2010, 11:32
CITAT (Berith @ 27-03-2010, 10:23)  Ni kanske tycker att den som sett flickan skulle skriva nåt i stil med "otroligt tragiskt att se"? Så du tycker inte att det är tragiskt att en ung flicka lider av fetma ? Nu menar jag lida fysiskt , den psykologiska biten verkar de som ser henne lida mer av. Vem av oss VET att hon inte får hjälp ? Vem av oss VET att hon inte har en sjukdom som gör henne fet och som man kanske inte kan göra något åt ? Vem av oss VET att hon skulle äta av tårtan ? Vi VET ingenting , eller hur ???? Därför tycker jag att man bara kan beklaga att hon råkat så illa ut. Vad kan vi göra för henne ? Någon som har förslag ? Att gå fram och säga att eftersom du är så fet så vill jag hjälpa dig , är det att hjälpa eller att förnedra henne ?
Jo jag tycker det är jäkligt tragiskt att se! Vilket Ruda också skrev i sitt första inlägg men likt förbenat fick några det till att han gjorde sej lustig över henne.  CITAT (Gossen Ruda @ 26-03-2010, 20:22)  ---Otroligt tragiskt att se. ---
herkules
27-03-2010, 11:37
CITAT (mamamaggan @ 27-03-2010, 11:32)  Så du tycker inte att det är tragiskt att en ung flicka lider av fetma ? Nu menar jag lida fysiskt , den psykologiska biten verkar de som ser henne lida mer av. Vem av oss VET att hon inte får hjälp ? Vem av oss VET att hon inte har en sjukdom som gör henne fet och som man kanske inte kan göra något åt ? Vem av oss VET att hon skulle äta av tårtan ? Vi VET ingenting , eller hur ???? Därför tycker jag att man bara kan beklaga att hon råkat så illa ut. Vad kan vi göra för henne ? Någon som har förslag ? Att gå fram och säga att eftersom du är så fet så vill jag hjälpa dig , är det att hjälpa eller att förnedra henne ? personalen på bageriet vet säkert hur mycket tårta hon äter, om hon går hos en dietist eller när hennes gastric bypassoperation ska göras. det får ruda veta nästa vecka och då får vi veta det. då har vi hjälpt.
Huggorm
27-03-2010, 11:45
CITAT (herkules @ 27-03-2010, 11:37)  då har vi hjälpt. På vilket vis då?
mamamaggan
27-03-2010, 11:48
CITAT (herkules @ 27-03-2010, 11:37)  personalen på bageriet vet säkert hur mycket tårta hon äter, om hon går hos en dietist eller när hennes gastric bypassoperation ska göras. det får ruda veta nästa vecka och då får vi veta det. då har vi hjälpt. Ursäkta , men hur kan personalen på bageriet VETA hur mycket tårta hon ätit/äter ? Ställer hon sig inne i affären och vräker i sig tårta ? Vad har vi för rätt att lägga oss i hennes privatliv ? Varför ska vi veta vad hon gör eller inte gör åt sin fetma ? Skulle vi ha skrivit lika mycket om t ex en rullstolsbunden person ? Hur vi skulle kunna hjälpa den att kunna gå igen? Skulle vi ha frågat butikspersonal om den personen verkligen vill gå ? Om det är för att den äter för mycket tårta som den inte kommer ur sin rullstol ? Om personen får hjälp ? Om det varit en supermager person skulle vi då t o m bjuda den på tårta för att hjälpa den att bli normalviktig ? Förstår inte hur det tänks ?!
herkules
27-03-2010, 11:59
CITAT (mamamaggan @ 27-03-2010, 11:48)  /.../ Vad har vi för rätt att lägga oss i hennes privatliv ? /..../ ingen rätt alls.
Piccante
27-03-2010, 12:04
Jag kan iofs förstå att man blir beklämd. Jag såg "generation fett" på TV3 förra året. De hade bla ett reportage från Louisiana, USAs fetaste stat med en en stor del (50%?) av befolkningen som är överviktig eller lider av fetma. Det är beklämmande att vuxna människor inte har matlagningskunskaper längre för det lärs inte ut från föräldrar eller i skolan. De sa att ett äpple kostade 1 USD i affären medan en liten påse chips kostar hälften. Chips, cola och McDonalds mat ersätter frukt som mellanmål och lagad lunchmat. Kombinationen okunskap och fattigdom gör att folk käkar ihjäl sig samtidigt som kaloriintaget är högt så är näringsvärdet lågt. Man lägger inte om sin kost till bättre på ett bageri.
herkules
27-03-2010, 12:07
CITAT (Huggorm @ 27-03-2010, 11:45)  På vilket vis då? inget alls, jag var ironisk CITAT (Markus_H @ 27-03-2010, 12:04)  /.../ Man lägger inte om sin kost till bättre på ett bageri. nä men vet vi om hon skulle äta då? väger man över 100 pannor har man inget på ett bageri att göra eller vad? lev och låt leva - hur länge bestämmer man själv.
*Stintan*
27-03-2010, 12:14
CITAT (Berith @ 27-03-2010, 11:36)  Jo jag tycker det är jäkligt tragiskt att se! Vilket Ruda också skrev i sitt första inlägg men likt förbenat fick några det till att han gjorde sej lustig över henne.  Det var inte de 4 orden "otroligt tragiskt att se" i inlägget jag reagerade så mycket på som inlägget i sin helhet. Diskutera fetma i olika former kan man göra utan att ta upp en specifik människa som köper en tårta på ett kondis och samtidigt insinuera att hon själv skulle äta upp den. Namngiven eller ej spelar i det här fallet ingen roll. Tänk om det var jag eller du som var den personen. Får man sen dessutom för sig att det är OK att som privatperson gå till personalen för att få information om personen då har man överskridit gränsen med råge. Jag har mycket svårt för att tro att hon står helt utan personer som känner till hennes situation och på det ena eller andra sättet kanske kan ge henne den hjälp hon behöver. Skola, sjukvård, försäkringskassa, arbetsförmedling, soc eller dylikt. Om nu Ruda tycker att det är "otroligt tragiskt att se" så är det han som har problem med det inte tjejen. Det som är tragiskt är att den stackars tjejen säkert lider p.g.a. sin fetma inte hur Ruda eller någon annan tycker det är att se henne.
Aqvakul
27-03-2010, 13:20
CITAT (herkules @ 27-03-2010, 11:29)  eller så borde ingen skrivit någonting för det finns inget att skriva om?
netaave
27-03-2010, 13:55
CITAT (Gossen Ruda @ 26-03-2010, 20:22)  Det jag såg var en tjej som gick in på konditoriet före mig när som vanligt skulle hämta mitt beställda bröd. Hon gick inte, hon vaggade fram. Hon var inte tjock, hon var inte fet, hon var oformligt fet. Rund som en boll. Benen var som oformliga uppsvällda korvar där späcket dallrade för varje steg. Otroligt tragiskt att se. Det blev inte bättre när hon vände sig om och tog en nummerlapp och jag såg ansiktet, hon var ju söt bakom späcket och förmodligen inte över 20 år. Hur kan man bli så fet i så unga år? Inte blev det bättre när jag såg vad hon skulle ha, en prinsesstårta. Det skulle inte förvåna mig det minsta om hon skulle trycka i sig den själv. Hon borde in på tvångsvård på vattendiet i ett halvår för försök till utdraget självmord. Jag blir så ini helvete förbannad när jag läser det du skriver. VAD vet du om denna person? Det finns människor med hypofysrubbningar och hormonella bortfall som ser ut precis som du beskriver, sjukdomar som än så länge trots forskning är obotliga. Sånna människor fyller också år en gång om året precis som du och jag och då brukar man bjuda på tårta. HUR vet du att det inte var så? Behåll dina föraktfulla kommentarer för dig själv, du kan inte ha särskilt mycket innanför pannbenet om du kan uttrycka dig så om en vilt främmande människa. Är det någon som ska in på tvångsvård, så inte är det hon!!
Jag förstår inte, att vi mäniskor ska vara så snara till att dömma andra. Om det varit en pinnsmal tjej som satt och åt en sallad, skulle det vara lika tragiskt? Nu vet vi inte, om den k.var till henne själv, eller ens om hon är överviktig av matmissbruk. Samma fenomen märker jag, om det är en person som går ostadigt eller ännu värre, ligger på marken. "h*n är säkert full" Till och med polis har det synsättet. Jag vet inte hur många gånger jag fastnat i nykterhetskontroller, då folk är snabba att ringa polisen när jaq går ostadigt. (inte alltid, men det händer, när nerverna bråkar i ryggen) Tycker nog att man ska skita i, vad okända personer gör och handlar. Vi vet inte till vem, eller varför.
Huggorm
27-03-2010, 14:03
Ingen kan naturligtvis veta säkert, men det var nog fler än jag som läste sannolikhetsberäkningar i mattematiken i skolan. Det är märkligt att en sådan här sak kan röra upp sådana känslor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|