[QUOTE]Dies ist eine in Italien sehr häufig anzutreffende Fruchtfeigenart, denn sie bring hervorragende grüne Früchte hervor, die sogar bei uns bestens ausreifen. Zu alledem kommt noch, das sie bei uns absolut winterhart sind, ich habe sie hier in Bückeburg seit einigen Jahren ohne jeglichen Winterschutz ausgepflanzt, sie setzt jedes Jahr reichlich Früchte an, die hervorragend schmecken. Ich biete Ihnen hier Stecklingsvermehrte Jungpflanzen an, die stark wachsen und evtl. schon dieses Jahr die ersten Früchte ansetzen. Die Mutterpflanzen dieser Pflanzen haben bei mir bereits den letzten Winter im Freien verbracht und sind damit bestens abgehärtet. [QUOTE]
Eftersom ingen tycks ha översatt tyskan, så kommer en här:
--- Detta är en fikonsort som är mycket vanlig i Italien, eftersom den producerar utomordentliga gröna frukter som t.o.m. mognar här hos oss. Därtill kommer att den är fullt härdig hos oss, jag har odlat den här i Bückeburg i flera år utan någon form av vinterskydd, och den sätter varje år rikligt med välsmakande frukter. Jag erbjuder sticklingsförökade småplantor, som är starkväxande, och eventuellt producerar frukt redan i år. Moderplantan till dessa sticklingar har tillbringat sista vintern i det fria och är därmed fullkomligt avhärdad. ---
Frågan är bara var i Tyskland Bückeburg ligger...
--------------------
Viveka i Alingsås
|